Verleden tijd?

Jeannie Bertens 14 oktober 2020
Sara Blaedel was journaliste en werkte voor de Deense televisie. Ze debuteerde in 2004 als misdaadauteur en ontving de debuutprijs van de Deense Academie van Misdaadschrijvers. Ze is al drie keer verkozen tot favoriete auteur van Denemarken. Het meisje onder de boom is het vijfde deel uit de serie met Louise Rick als hoofdpersoon.
Hoofdinspecteur Louise Rick geniet van een sabbatical, ze is met vriend Eik, zijn dochter en haar pleegzoon op een lange wereldreis. Ze wordt daarvan teruggeroepen door haar ouders omdat broer Mikkel een zelfmoordpoging heeft ondernomen. Mikkel was ten einde raad omdat zijn vrouw Trine hem onverwacht heeft verlaten. Trine is verdwenen zonder een spoor achter te laten. De politie vermoedt dat er iets ernstigs met Trine aan de hand is en dat Mikkel hier een negatieve rol in speelt. Tegelijkertijd is haar hartsvriendin journaliste Camilla Lind bezig met de zaak van een jong meisje, Susan die in 1995 vermist raakte en waarvan men aannam dat ze weggelopen was naar Kopenhagen. Nu is haar lichaam gevonden vlak bij de locatie waar ze in 1995 op schoolkamp was. Camilla heeft op dezelfde school gezeten en raakt geïntrigeerd door het verhaal van de verdwijning. Gewapend met een oude schoolfoto gaat ze op zoek naar de vier meisjes die Susan als laatste gezien hebben. Eén van die meisjes is Trine….
Al snel bundelen Louise en Camilla hun krachten. Ze zien een verband tussen beide zaken en al helemaal als blijkt dat Pia, een van de andere meisjes, onverwacht zelfmoord heeft gepleegd. Ook de politie krijgt nu het idee dat de verdwijning van Trine een andere oorzaak heeft. Hoe langer die verdwijning duurt, hoe kleiner de kans dat ze nog levend teruggevonden wordt. Het verhaal komt in een stroomversnelling, het wordt steeds duidelijker dat er in 1995 veel meer aan de hand geweest is. De vier meisjes die Susan als laatste gezien hebben, zijn in gevaar, maar wie kan de dader zijn?
Het meisje onder de boom is het vijfde deel van een serie maar is goed te lezen zonder voorkennis, dat heb ik ook gedaan. Het is wel snel duidelijk dat Louise en Camilla bevriend zijn en dat ze al eerder samen hebben gewerkt. De beide personages worden goed uitgewerkt, beide vriendinnen maken in hun privéleven veel mee en de worstelingen daarin zijn heel herkenbaar. Het maakt hen geloofwaardig. Ze zijn beiden vasthoudend, bijten zich graag ergens in vast. Vaak gaat het werk voor op hun privéleven maar daarmee komen ze niet altijd weg. Dat wordt ze pijnlijk duidelijk gedurende het verhaal. De auteur kiest ervoor om in de afzonderlijke hoofdstukken nu eens de activiteiten van Louise te beschrijven en dan eens die van Camilla. Ook zijn er regelmatig flashbacks van Susan in de korte periode na haar verdwijning. Het geheel levert een spannende thriller op. In het begin moest ik wel wennen aan de afwisseling van het perspectief, ik kende de beide personages nog niet, het duurde even eer ik in het ritme zat. Daarna nam de spanning in het verhaal toe en werd het boek de thriller die ik verwachtte. Vier sterren voor dit spannende boek.

Meer recensies van Jeannie Bertens