Twee lijken gevonden, spanning gezocht

JKleest 09 januari 2022
De auteur
Belinda Aebi woont in Temse, Oost-Vlaanderen aan de oever van de Schelde. Voordat zij misdaadauteur werd, werkte zij als fysiotherapeute en in een commerciële functie in het horlogebedrijf van haar oud Zwitserland afkomstige vader. Haar leven als schrijfster begon ze met een biografie over het leven van haar vader met de titel ‘Swiss made’. Hierna verschenen 11 thrillers van haar hand en De verborgen vrouw is nummer 12. Voor mij was dit boek een kennismaking met Belinda Aebi.
Ik werd vooral getriggerd om het boek te gaan lezen door de mooie Sephia-kleurige cover van het boek. Hierop is het gezicht van een jonge vrouw te zien met op de achtergrond een oude, verlaten, vervallen fabriekshal. Het maakte me direct nieuwsgierig naar wie die vrouw is. En in combinatie met de titel en de tekst op de achterflap vraag je je af of zij de verborgen vrouw die op de cover is afgebeeld en die dood wordt aangetroffen samen met een ander lichaam in een oude jutefabriek.

Het verhaal
Het verhaal begint als twee skeletten worden aangetroffen tijdens het afbreken van een oude jutefabriek, de Correctie, in Temse. Deze kleine gemeente in Oost-Vlaanderen is in het echte leven vooral bekend van het oude inmiddels opgegeven scheepsbouwbedrijf Boelwerf en van de Scheldebrug, omdat deze brug met 365 meter de langste brug is van België. In het verhaal staan echter twee andere locaties centraal. Namelijk de oude jutefabriek en een discotheek die in het verhaal de naam ‘De Steeg’ heeft gekregen, maar vroeger eigenlijk ’t Hekgat heette.
De politierechercheurs Stef Michiels en Raf de Roovere gaan in samenwerking met o.a. Emmy van het forensisch lab op onderzoek om te achterhalen wie ze hebben gevonden, hoe lang ze er al liggen en wat er met hen gebeurd kan zijn. Met behulp van diverse bot-/bloed- en dna-analyses ontdekken ze dat het een man en een vrouw betreft die hier al zeker 50 jaar ‘hand in hand’ liggen. Ook worden diverse voorwerpen in de buurt van de slachtoffers gevonden die hen aanknopingspunten bieden voor verder onderzoek en die aannemelijk maken dat de slachtoffers zijn vermoord. O.a. wordt een foto aangetroffen die na nader onderzoek gelinkt kan worden aan de discotheek ‘De Steeg’ die in de jaren ’60 de ‘place to be’ was voor de Temsenaren.
Ze duiken in de geschiedenis van de oude jutefabriek en de oude discotheek en spreken met diverse mensen die nog iets over deze reeds lang vervlogen tijden weten. Ze spreken met de voormalige discotheekeigenaar, de barman en de uitsmijter (in het Vlaams buitenwipper) en met diverse medewerkers van jutefabriek. Zo wordt langzaam duidelijk wat er is gebeurd en wie het tweetal heeft vermoord en waarom.

Beoordeling
Hoewel het plot van De verborgen vrouw goed in elkaar zit, heeft het boek mijn verwachtingen niet kunnen waarmaken. Enerzijds heeft dit te maken met de wat mij betreft te trage start van het boek, en anderzijds door het ontbreken van echte spanning. In het onderzoek stuit de politie nauwelijks op tegenslag of tegenwerking en zijn er geen onverwachte wendingen waardoor je als lezer niet wordt verrast. Er zit wel spanning in het willen weten wat er 50 jaar geleden is gebeurd. Maar de personages komen in het heden niet meer in gevaarlijke/spannende situaties terecht. Dat is wel jammer.
In het boek maken we kennis met diverse personages die interessant, geloofwaardig en menselijk zijn en goed zijn uitgewerkt. Wat mij betreft had ik wel de uiteindelijke dader nog wat beter willen leren kennen waardoor ik wat ze heeft gedaan en nagelaten nog beter had kunnen begrijpen.
Belinda Aebi heeft een verzorgde schrijfstijl, waardoor het boek prettig leest. Maar wat mij betreft is het hier en daar ook wat te recht aan. Zowel qua voortgang van het verhaal als qua taalgebruik. Wat ik wel interessant vind is dat echte, oude locaties uit het verleden zijn gebruikt als decor voor dit verhaal.
Een boek derhalve met plussen en minnen. Qua spanning zou ik niet verder komen dan 2 sterren voor dit boek. Maar vanwege het goed uitgewerkte plot, het geloofwaardige verhaal en de menselijke personages maak ik er toch 3 van

Heel veel dank aan Thrillzone voor het organiseren van de leesclub rond dit boek en Hamley Books voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van ‘De verborgen vrouw´.

Meer recensies van JKleest