Niet voor bange konijntjes

JKleest 14 november 2023
Op een herfstachtige zondag lees ik de laatste hoofdstukken en pagina´s van het boek ´Het Dossier´ van Anya Niewierra. Mijn zoontjes zijn boven met Pokemon-kaartjes aan het spelen. Mijn oudste zoon van 8 komt even naar beneden om iets te drinken, ziet mij lezen en vraagt: “Waarover gaat je boek?”. Lief dat hij het vraagt natuurlijk. Maar ik vind het lastig om zijn vraag te beantwoorden.

Want hoe leg je aan een kind van 8 uit dat het verhaal zich afspeelt in de voormalige DDR. Hij heeft net op school geleerd dat Berlijn de hoofdstad is van Duitsland. Hoe leg ik hem uit dat Duitsland en Berlijn nog niet eens zo heel lang geleden waren opgedeeld in Oost en West, dat er grenzen waren, dat er ijzeren gordijnen hingen en dat er een stenen muur stond waar je niet zomaar overheen mocht klimmen. En dat er zo dichtbij een land was waar mensen werden onderdrukt, in de gaten gehouden en vervolgd. Zelf was ik 7 toen in 1989 de muur viel en 8 toen de DDR en de Bondrepubliek Duitsland weer werden herenigd tot één land. Ik speelde destijds nog met knikkers, las stripboeken i.p.v. romans en thrillers en kreeg weinig mee en begreep weinig van het conflict vlak over de grens. Maar dat West-Duitsland en de Soviet-Unie bestonden wist ik wel omdat ik in 1988 het Nederlands voetbalelftal had zien winnen van deze landen. Ik heb tegen mijn zoontje maar gezegd, dat het een spannend en goed boek is en dat hij maar snel weer naar boven moet gaan om verder te spelen met zijn kaartjes en zijn broertje. Op die manier kon ik lekker mijn boek uitlezen.

In deze context speelt het boek ‘Het Dossier’ zich dus af. Het gaat over een vrouw, Josta Wolf, die in de voormalige DDR onderdeel was van een geheime groep die in opdracht van het communistische regime kunst vervalste en verkocht aan het Westen om zodoende de steeds leger rakende staatskas van de steeds meer wankelende DDR aan te vullen. Zij maakt hier verschrikkelijke dingen mee en weet als de muur gevallen is te vluchten en met een nieuwe identiteit, Josta Bresse, een nieuw leven op te bouwen in het Limburgse Mechelen. Maar ook hier wordt zij achtervolgd door haar verleden. Zo wordt ze ontvoerd en wordt er een aanslag gepleegd op haar leven waarbij niet zij maar haar vriendin en buurvrouw om het leven komt. Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die willen dat wat achter de muur is gebeurd verborgen blijft. Maar Josta is geen bang konijntje, die in de koplampen blijft kijken van een naderende auto. Nee, ze zoekt bondgenoten en vecht terug, en rekent in een geweldig boek af met haar verleden en de mensen die haar leven tot een hel hebben gemaakt. Het terugvinden van een dossier met belastende informatie speelt hierin een belangrijke rol. Vandaar de titel.

Ik ga verder niet te veel verklappen over het boek. Wel kan ik aangeven dat het een geweldig en spannend boek is, dat zich op een geloofwaardige manier afspeelt in een bizar, recent en nabij verleden. De personages en thema’s in het boek zijn interessant. Een belangrijk onderwerp is hoe mensen elkaar toch zoveel ellende kunnen toebrengen. Hierbij is van belang dat mensen vanuit een bepaald perspectief en binnen een bepaald kader ver kunnen gaan om zichzelf staande te houden en te overleven in moeilijke omstandigheden. Het is dus belangrijk om je hierin te verdiepen en om je in anderen te verplaatsen. Een positieve gedachte in het boek is dat de omstandigheden en mensen gelukkig ook weer ten goede kunnen veranderen.

Het boek ‘Het Dossier’ kan ik daarom zeker aanraden. Goed dat dit boek na alle terechte lof voor De Camino (met dit boek won Anya Niewierra de Hebban Thrillerprijs en de NS Publieksprijs) opnieuw en met een mooie, nieuwe omslag is verschenen.

Heel veel dank aan uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van Het Dossier en Anya Niewierra voor haar mooie boek.

Meer recensies van JKleest