De Magdalenacodex: Wie het leest, geniet…

JKleest 07 december 2022
De ‘sterke vrouwen’-trilogie
Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg voltooien met ‘De Magdalenacodex’ de zogenaamde ‘sterke vrouwen’-trilogie. Eerder verschenen er vanuit hun samenwerking ‘Het Isisgeheim’ en ‘Het Evacomplex’. De boeken hebben als gemeenschappelijke deler dat een er een alternatief en positiever beeld wordt geschetst van vrouwen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis en in het geloof. In de Magdalenacodex staat Maria Magdalena centraal, die in de bijbel en door de kerk vaak negatief is afgeschilderd. In dit boek krijgt zij van de auteurs vanuit een spannend en mysterieus plot een welverdiende rehabilitatie.

De auteurs
Wat ontzettend knap is van de auteurs is dat zij een spannend verhaal steeds weten te combineren met veel interessante wetenswaardigheden over geschiedenis en religie. Jeroen Windmeijer is cultureel antropoloog en Jacob Slavenburg cultuurhistoricus met als specialisatie het christendom, mystiek en spiritualiteit. Jeroen Windmeijer is primair verantwoordelijk voor het bundelen en vertalen van alle interessante informatie naar een spannend plot. Maar Jacob Slavenburg is niet voor niets als medeauteur van deze trilogie opgevoerd aangezien hij veel interessante en voor het verhaal noodzakelijk kennis inbrengt over het vroege christendom, de bijbel en andere religieuze teksten.

Het verhaal
Marco Visconti is bibliothecaris in Pisa en wordt als extern expert betrokken bij het inventariseren en het herindelen van de indrukwekkende collectie van de Marciana-bibliotheek in Venetië. Tijdens deze werkzaamheden stuit Marco op een eeuwenoud manuscript geschreven door Simon, één van de broers van Jezus. Dit manuscript, oftewel codex, werpt een heel andere kijk op het leven van Jezus en op de rol van Maria Magdalena in zijn leven en het vroege christendom. Al snel vormt Marco het middelpunt van een hevige en spannende strijd tussen partijen en personen die de inhoud van de codex geheim en verborgen willen houden en partijen die de inhoud van de codex willen openbaren.

We maken in deze strijd o.a. kennis met Giacomo en zijn vrouw Sofia, met Pierre en zijn vrouw Susanna, met Veronica, met Pascal, met Luigi en met Bondini. Iedereen die de codex in handen krijgt of de inhoud ervan kent, brengt zichzelf hiermee in gevaar. Want de waarheid rond het leven van Jezus en Maria Magdalena moet volgens sommigen kosten wat kost toegedekt blijven. Gelukkig zijn er tegenkrachten, die ervoor zorgen dat alles wat verborgen is, uiteindelijk aan het licht komt.

Beoordeling
Ik heb genoten van het spannende en goed uitgewerkte plot. De spanning bestaat er vooral uit om samen met de personages te ontdekken welke informatie is vervat in de codex. Ook is de strijd spannend tussen de personen die de inhoud van de codex willen onthullen en verhullen. Voor mij persoonlijk is de combinatie van een spannend verhaal en veel, interessante wetenswaardigheden over geschiedenis en religie voldoende om me van begin tot einde te boeien. Voor de fervente thrillerlezer ontbreekt het misschien soms wat aan ‘ik zit op het puntje van mijn stoel-spanning’. Hier en daar had ik zelf ook graag nog net wat dichter op de spanning gezeten of hadden spannende momenten nog net wat langer aangehouden kunnen worden.

De prettige schrijfstijl van Jeroen Windmeijer maakt i.c.m. met het spannende en boeiende verhaal dat je het boek in één ruk uitleest. Ook de korte hoofdstukken en begrijpelijke zinnen helpen hierbij. Het nadeel hiervan is dat het boek zo uit was en dat de serie waarvan ik zo heb genoten nu echt voltooid is. Gelukkig ligt ‘De Stenen Goden’ nog op mijn nachtkastje om gelezen te worden en hebben Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg nog veel mooie, maar vooralsnog geen gezamenlijke, ideeën voor de toekomst. Ik wens ze hierbij veel succes. Ik ga lekker lezen en genieten.

Heel veel dank aan Thrillzone voor het organiseren en begeleiden van de leesclub, de auteurs voor het participeren hierin en uitgeverij HarperCollins voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van ‘De Magdalenacodex´.

Meer recensies van JKleest