Jacht, boeiend van A tot Z

JKleest 01 mei 2023
Toen ik me opgaf voor een leesclub rond het boek Jacht van Geert Klaasen, verwachtte ik een boek met veel spanning en mysterie. Aan deze verwachting heeft het boek ruimschoots voldaan. Het boek heeft me in positieve zin verrast. Op de eerste plaats omdat het zo’n veelzijdig verhaal betreft en niet makkelijk binnen één specifiek genre te vatten is. Zo vind ik het boek niet echt een klassieke thriller of een detective, maar heeft het wel kenmerken hiervan. Voor mij voelt het boek aan als een spannende roman met vele historische verwijzingen, met veel spanning, mysterie en intriges. Op de tweede plaats weten de schrijver en de personages je meermaals op het verkeerde been te zetten. En ten slotte heb ik zeer genoten van het zorgvuldig geconstrueerde plot, waarin de verhalen van een aantal personages worden verteld die afzonderlijk al interessant zijn en ook nog eens op een spannende en verrassende wijze samenkomen.

In het verhaal volgen we enerzijds Sarah die op zoek is naar haar echtgenoot Zacharias Chetwyck. Altijd heeft zij gedacht dat haar man 19 jaar geleden is overleden als gevolg van een auto-ongeluk. Maar als zij in Buenos Aires in contact komt met ene Alexandre, komt zij te weten dat Zacharias mogelijk nog leeft en een tijdje aan boord van het Russische jachtschip ‘de Tsarevitsj’ heeft rondgezworven over Europa. Langzaamaan komen we weer te weten over wat er op dit jachtschip is gebeurd met Zacharias. En wie de andere opvarenden zijn en wat de bedoeling is van de reis. Anderzijds volgen we ook Zacharias tijdens zijn avonturen op het jachtschip en in zijn zoektocht naar Sarah waarvan hij heeft vernomen dat ze nog leeft en mogelijk te vinden is in een stad beginnend met een B.

In vier verschillende delen weet het boek me van A tot Z te boeien. We begrijpen in deel 1 van het boek dat de opvarenden van de Tsarevitsj niet voor niets samen met elkaar op de boot zijn beland en dat de boottrip niet voor iedereen goed afloopt. Dan neemt de auteur wat gas/tempo terug om in deel 2 van het boek uitgebreid in te gaan op het verleden van Zacharias. We lezen over de adellijke afkomst van zijn grootouders, over de avonturen en avontuurtjes van zijn vader Basil, over zijn liefde voor Sarah en over zijn aangewaaide broertje Andros met wie hij is gebrouilleerd. Over Andros leren we dat hij samen met zijn moeder tijdens de oorlog verschrikkelijke dingen heeft meegemaakt. En dat hij zijn broer verwijt dat hij zijn grote liefde Valery is kwijt geraakt. Hoe deze zaken samenhangen met de gebeurtenissen en personages op de Tsarevitsj en hoe het met hen afloopt lees je vervolgens in deel 3 en 4. Ik ga hier verder niet al te veel over uitweiden, want dit moet je echt zelf gaan lezen en ontdekken.

Zoals gezegd heb ik zeer van het verhaal genoten. Wat bijzonder is dat de schrijver het complexe verhaal uiteindelijk toch helemaal helder uit de doeken weet te doen. Eerlijk is eerlijk. In het begin is het even werken om alle personages en - alter ego’s - goed te leren kennen en is het opletten om niet de weg kwijt te raken in de vele plaatsen en tijden waarover het verhaal zich uitspreidt. Maar gaandeweg valt alles op zijn plek en weet Geert Klaasen je helemaal het verhaal in te zuigen. Als ik één kritisch puntje zou moeten benoemen is dat hij wat mij betreft soms net iets meer tijd had mogen nemen om een situatie, plek of gebeurtenis te beschrijven, zodat ik het nog preciezer voor mijn ogen zou zien. Soms even wat langer ronddobberen, om te genieten van het uitzicht om daarna weer verder te varen.

Dank aan Standaard Uitgeverij voor het organiseren van de leesclub en het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar. En dank aan de overige leesclubdeelnemers en de auteur voor alle mooie bijdragen en uitwisseling in de leesclub.

Meer recensies van JKleest