Ga als een rivier

jodijkstra 06 juni 2023
Colorado, 1948. Op een koele herfstochtend loopt de zeventienjarige Victoria Nash naar haar dorp met een gammele wagen vol perziken uit het late seizoen. Als ze een kruispunt nadert, vraagt een jongeman haar de weg. Ze kan hem negeren en snel doorlopen. Maar dat doet ze niet. Net zoals een enkele regenbui de oevers van een rivier kan uithollen en haar loop kan veranderen, zo zal de toevallige ontmoeting Victoria’s wereld op zijn kop zetten en uitwissen wie ze daarvoor was. Binnenkort zal ze gedwongen zijn om diep de natuur in te vluchten en haar leven – en haar kostbaarste bezit – achter zich te laten. Ga als een rivier is een prachtige coming-of-ageroman over een clandestiene liefde en over verlies, familie, liefde en het vinden van een thuis.
Victoria Nash wordt huisvrouw na het verlies van haar moeder op jonge leeftijd. Ze neemt alle huishoudelijke taken op zich binnen het huishouden van haar vader, broer en oom, bovenop haar landbouwverantwoordelijkheden. Landbouw is de enige manier van leven die ze kent en ze houdt ervan. Op een dag, als ze zeventien is, ziet ze een nieuwe jongen door de straten van haar kleine stadje lopen en ze voelt zich tot hem aangetrokken. Door hem te ontmoeten begint een nieuw deel van haar leven dat haar voor altijd verandert...

Moederschap. Dood. Eenzaamheid. Misbruik. Verlangen. Racisme. Liefde. Veerkracht. Zelf acceptatie. Dit zijn enkele van de zware thema's die in deze prachtig geschreven boek worden geschreven. De vele quotes en metaforen maken dit boek haast poezie.

Het boek zal niet voor iedereen geschikt zijn, omdat de schrijfstijl rustig, beschrijvend en langzaam, beeldend en zeer uitgebreid is. Met name in het begin, vliegt de schrijfster van nu, verleden en naar de toekomst, waardoor ik nog wel eens in de war raakte. Maar na mate het verhaal vordert word je gepakt, en lijkt het of je met de hoofdpersonage aan de hand mee word genomen in haar leven.
Een boek wat je bij blijft. En doordat we dit met een leesclub lazen verdiep je door de discussie en vragen ook meer in het verhaal. Een mooie verrijking.

Meer recensies van jodijkstra