Genoten van het taalgebruik

Johan Redant 14 januari 2020
Ik heb in dit boek vooral genoten van het taalgebruik. Het verhaal vond ik te mager en ik had eigenlijk al snel een vermoeden van het slot. Door de tussen-hoofdstukjes waarin de hoofdpersoon duidelijk in de gevangenis verbleef werd de afloop van het verhaal al een beetje prijsgegeven, dat vond ik wel jammer. De Latijnse teksten waren op sommige ogenblikken, wat mij betreft, iets te overvloedig aanwezig maar ik heb anderzijds wel genoten van de verwijzingen naar de klassieke oudheid. Ik ben trouwens heel wat dingen uit loutere nieuwsgierigheid gaan opzoeken. Dat vind ik altijd leuk. Wel vervelend was het dat één keer een zin letterlijk uit Wikipedia scheen te komen (of net omgekeerd), maar het is zeker een literair hoogwaardig boek en ik heb sterk getwijfeld over een vier of drie sterren waardering. Mijn bewondering gaat in elk geval uit naar de prachtige schrijfstijl van Ilja Leonard Pfeijffer.

Meer recensies van Johan Redant