Vlot geschreven en onderhoudende romantiek

Joke De Meyer 17 juni 2019 Auteur

‘Rebel. Die bijnaam had ik al heel jong gekregen, zodra duidelijk was geworden dat ik niet voldeed aan het beeld dat mijn ouders van een dochter hadden.’

Penna Carstairs behoort tot het beruchte stuntteam De Renegades. Ze is het gewend om in het middelpunt van de belangstelling te staan en heeft over de jaren heen een imago van onaantastbaarheid opgebouwd. Iedereen kent Rebel, maar er is niemand die weet wat er in de jonge vrouw zelf omgaat.

Van de ene dag op de andere besluit Penna zich af te zonderen van de groep. Ze hoopt zo voor zichzelf uit te maken wat ze nu écht wil. Waar ze niet op heeft gerekend, is een bijzondere ontmoeting met Cruz, een knappe en charmante jongeman. Penna valt als een blok voor hem en het masker dat ze al die jaren heeft gedragen, valt abrupt af. Het lijkt alsof ze alleen bij hem zichzelf durf te zijn.

Ondanks haar gevoelens, besluit Rebel om zich weer aan te sluiten bij De Regenades. Ze is ervan overtuigd dat ze Cruz nooit meer zal zien. Ze schrikt dan ook hevig als haar nieuwe leerkracht niemand minder dan dan haar grote crush blijkt te zijn…

Rebel is het laatste deel in de ‘Renegades’-serie van Rebecca Yarros, uitgegeven door Zomer & Keuning. De Nederlandse vertaling werd verzorgd door Jeannet Dekker. Net zoals in de voorgaande delen Wilder en Nova, voert ook in dit deel de romantiek de boventoon.

Yarros heeft de liefhebbers van het romantische genre heel wat te bieden. Haar grote kracht is dat ze de geloofwaardigheid blijft behouden in een verhaallijn die al te vaak in een opeenhoping van clichés en overdaad uitmondt. Net zoals in de twee voorgaande delen zijn de personages geloofwaardig uitgewerkt en is de liefde tussen Rebel en Cruz duidelijk voelbaar.

Vergeleken met Wilder en Nova is de algemene verhaallijn van Rebel meer van hetzelfde, maar Yarros zorgt voor een frisse uitwerking die de lezer steeds weer meetrekt. Het is onophoudelijk zoetsappig, maar zowel de vertellingen als de personages blijven gelaagd.

Een andere sterke factor is de vlotte schrijfstijl en de onomwonden uitspraken of gedachten van de personages. Hier niet alleen gezwijmel en platonische liefde, maar ook seksuele aantrekkingskracht.

‘Oh fuck, dat is pure armporno.’

Als je geen fan bent van liefdesverhalen, dan heeft Rebel je weinig te bieden. Ben je wel te vinden voor onvervalste romantiek, dan zal dit onderhoudende en waardige einde van de ‘Regenades’-serie je zeker weten te bekoren.

Meer recensies van Joke De Meyer