Een roman over de liefde voor boeken

Joke Zwier 17 april 2024
De rode draad door het verhaal in De verborgen boekwinkel is de druk om zich aan te passen, het krijgen van een tweede kans en de liefde voor boeken. In het Engeland van de twintigste eeuw heeft de man het voor het zeggen, hij moet de naam van de familie hoog houden en vrouwen worden kort gehouden, waardoor ze strijd leveren om onafhankelijk te kunnen zijn. “Een boze man was dominant. Een boze vrouw daarentegen had haar verstand verloren. Een last die in bedwang moest worden gehouden.“
Het is nog steeds nodig dat mensen voor zichzelf opkomen om te voorkomen dat ze ondersneeuwen of onderdrukt worden. De hoofdpersonen in De verborgen boekwinkel doen niet anders. Deze roman heeft twee tijdslijnen: 1921 en 100 jaar later: 2021. Het is een verhaal in een verhaal, waarin de tijdslijnen onderling verbonden zijn door een verborgen bibliotheek beheerd door speciaal uitverkoren personen.

De wereld van vrouwen
In 1921 ontvlucht Opaline, een feministe in de dop en 21 jaar oud, haar broer om te ontkomen aan een gedwongen huwelijk. Haar boek David Copperfield is de weg naar een nieuwe toekomst. Ooit een geschenk van haar vader, biedt het nu een toekomst door zijn waarde die ze in klinkende munt omzet. In Dublin begint ze een boekhandel en de wereld ligt voor haar open. Op de achtergrond blijft er steeds de angst voor de komst van haar broer en wat hij gaat doen. “Ik was thuis weggegaan, geïnspireerd door de suffragettes, de moderne vrouwen die vochten voor gelijkheid en de vrijheid om hun eigen geluk na te streven. Maar nog altijd werden we opgesloten met het gemak van een pennenstreek.”
Een eeuw later verlaat Martha haar jaloerse man Shane die haar mishandelt. Zij vindt een baan als inwonend huishoudster en krijgt voorzichtig haar leven weer op de rit. Ze denkt zelfs aan het volgen van een studie. Martha ontmoet Henry die een passie heeft voor oude boeken en op zoek is naar een zeldzaam manuscript. Langzaam omarmt ze het leven en geniet met volle teugen van haar vrijheid. Kan Shane haar met rust laten?

Levenslessen
Centraal in De verborgen boekwinkel staat de omgang van mensen met elkaar. Het boek wordt verteld vanuit drie personages; Opaline, Martha en Henry. De verbindende factor is de weg die ze in hun leven afleggen. Opaline en Martha zijn getekend door de strijd die ze moeten leveren. Ze beginnen moedig aan een onbekende toekomst waarin ontluikende liefdes hun harten laat openen en op de proef stelt. Een vrouw hoort kuis, gehoorzaam en timide te zijn is er met de paplepel ingegoten. Een beroemd boek als Lady Chatterley’s minnaar, een verboden boek in die tijd, volgens Britse zedenwet trekt de interesse van Opaline, net als een manuscript van Emily Brontë. Boeken die gevolgen voor haar hebben. In dit boek over boeken staan bestaande boekhandels vermeld, net als bekende auteurs als Sally Rooney, Virginia Woolf en Disraëli.
Woods weet de interesse van lezers te prikkelen voor het aangrijpende verhaal waarin vele levenslessen zijn verwerkt als vergeven om zelf verder te kunnen of het leren van tegenslag. De verborgen boekwinkel is de vierde roman en internationale doorbraak van Evie Woods.

Deze recensie verscheen eerder op Bazarow

Meer recensies van Joke Zwier