Geen alledaags bakboek, maar leuk om met groenten te experimenteren

Joke Zwier 18 april 2024
Gek geweest op bakken ben ik altijd al, net als op het uitproberen van recepten. Met Het Groente Bakboek kun je volop experimenteren met verschillende soorten groenten in bijvoorbeeld het deeg/beslag van brood, cake, crackers en pannenkoeken. Het boek verscheen eerder in 2021 onder de naam Bakken met groente.

Groenten geven kleur en hoe feestelijk is het niet als in een gewoon bolletje ineens rode stukjes biet zitten. Kinderen of slechte groenten eters kunnen op deze manier wat extra groenvoer naar binnen krijgen, wat altijd meegenomen is. Wortelcake of courgettenotenbrood zijn bekende voorbeelden van groenten in recepten. Maar er zijn veel meer groenten waarmee je kunt experimenteren zoals boerenkool, pastinaak, pompoen, witte kool, spinazie of veldsla. Een bijkomend voordeel is dat groenten veel vocht bevatten, wat bijvoorbeeld brood lekker mals maakt. In dit boek staan genoeg recepten om uit te proberen, ook aan glutenvrije recepten is gedacht, dit staat er apart bij vermeld.
Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken, gescheiden door een gekleurde pagina met daarnaast een pagina met bijpassende tekeningen. De fraaie kleurenfoto’s zijn van de hand van Lennart Weibull. Achterin zijn een receptenregister en een groenten overzicht, beiden op alfabet, opgenomen. Jammer is, dat de auteur in alle recepten verse gist gebruikt en niet aangeeft hoeveel gedroogde gist je er in de plaats van kan gebruiken. Ook de oventemperatuur moet voor sommige recepten op 250 graden en mijn vrij nieuwe oven gaat maar tot 230 graden. Hiervoor is dus even nadenken nodig en wordt de baktijd soms wel verdubbeld, iets om rekening mee te houden.

Eenvoudige broodjes
Bietenbroodjes met rogge zijn makkelijk te maken en zelfs een kieskeurig persoon wordt verrast door de lekkere smaak en luchtige structuur. Het deeg kun je de avond van te voren maken of op de dag zelf, maar dan is er wat meer gist nodig om te laten rijzen. Aanlokkelijk zijn de glutenvrije pompoen- en teffbroodjes met noten en cranberry’s, wat machtige, maar luchtige broodjes zijn. Net als de glutenvrije courgettebroodjes met boekweit. Heb je diepvries erwten en speltmeel in huis, denk dan eens aan het maken van groene speltbroodjes. Of wat te denken van appelbroodjes met kikkererwten? Meelsoorten waar ik nog nooit van gehoord heb zijn Sorghum- en Durummeel. Deze worden gebruikt in glutenvrije donkere bonenbroodjes en Durumbroodjes met zoete aardappel.

Crackers
In dit gedeelte weet Wallentinson mij te verrassen met glutenvrije bietencrackers met cranberry’s, kruidige roggecrackers met knolselderij en wat te denken van glutenvrije koffiecrackers met zwarte linzen?

Zacht brood
In dit gedeelte staan recepten van scones tot hele broden. Vruchten-notenbrood met boerenkool (glutenvrij) is smakelijk en goed in te vriezen met een grove losse structuur die aan roggebrood doet denken. De smaak is enigszins zoet door de abrikozen en rozijnen. Het breekbrood met pastinaak, citroen en rozemarijn, de pompoenpudding en de tomatenfocaccia ga ik van dit najaar maken als de pastinaken, pompoenen en tomaten geoogst kunnen worden in de moestuin.

Koffiebroodjes, koekjes en muffins Hier valt het recept voor saffraanbiscuits met kikkererwten op. De dure saffraan kan vervangen worden door kardemom en gember. De chocolade-bietencake met mokkaglazuur ga ik zeker uitproberen. En voor de liefhebbers van drop staat er een recept van glutenvrije dropbrownies met frambozen in het boek.

In veel recepten wordt vlozaadvezel (gemalen psylliumzaad), glutenvrij, gebruikt om het vocht te binden. Zelf heb ik hiervoor tarwezemelen gebruikt. Wallentinson is freelance auteur en diëtist en heeft bij verschillende culinaire tijdschriften gewerkt. Bakken met bonen was haar eerste kookboek.

Het Groente Bakboek is geen alledaags bakboek, maar wel leuk om te experimenteren met verschillende groenten en peulvruchten.
Deze recensie verscheen eerder op www.boeken-cast.nl

Meer recensies van Joke Zwier