Omslag in het leven

Joke Zwier 15 april 2024
Toegeven voor jezelf dat je ongelukkig bent in je huwelijk is niet makkelijk, vooral als de andere partij het niet ziet en niet wil begrijpen. Het is de rode draad in het verhaal Liefs van mij en het debuut van Jessica Saunders. De vertaling is door Anna Livestro gedaan. Saunders heeft jarenlang als advocaat gewerkt en het verlies van een dierbare zorgde ervoor dat ze haar gekoesterde droom, een roman schrijven, kon laten uitkomen.

Rachel Miller heeft het voor elkaar in het leven, getrouwd, een goede baan als advocaat en een jongen en een meisje om haar geluk compleet te maken. Alleen in de dagelijkse omgang met haar jaloers aangelegde man Dan schort er nogal wat aan. Zij moet als de perfecte echtgenote alle ballen in de lucht houden. Haar leven is min of meer een sleur tot er opeens jeugdfoto’s van haar en filmster Jack opduiken in de Daily Mail. En als dan ook nog eens liefdesbrieven uit die tijd gepubliceerd worden is het roddelcircuit compleet en ontploft haar leven. Ze wikt en weegt wat ze moet gaan doen. Is ze wel gelukkig met de manier waarop ze haar leven leidt? Dit zorgt voor moeilijke keuzes en een omslag in haar leven.

Het enigszins voorspelbare verhaal schakelt regelmatig heen en weer tussen het heden en verleden. Op deze manier wordt de relatie tussen Rachel en Jack duidelijk, net als hun relatiedip en waar ze in het heden staan. Het boek leest prettig, het taalgebruik is eenvoudig en het wordt in de derde persoon verteld. Eigenlijk is het een doorsnee vertelling waarin een bijna veertigjarige ambitieuze vrouw op het omslagpunt in haar leven staat. Voor veel vrouwen zal het beeld dat van Rachel wordt geschapen herkenning en begrip oproepen.

Filmster Jack is nooit uit Rachels gedachten weggeweest, net als zij niet uit de zijne. De charismatische Jack komt wat mysterieus over en echt goed leer je hem niet kennen in het heden, wel dat hij gemakkelijk in de omgang is. De bijrollen die Rachels ouders en haar beste vriendinnen Rebecca en Alex vervullen zijn een mooie aanvulling en passen er perfect bij. Dit hartverwarmende verhaal laat je terugdenken aan je eigen jeugdliefde. Belangrijke thema’s als vertrouwen, leren houden van jezelf, vriendschap, het uiten van je gevoelens en de druk die door sociale media gevoeld kan worden, komen goed tot uitdrukking.

De opvallende knalroze cover van een vrouw met een grote roze zonnebril, waarin het gezicht van een man reflecteert past precies bij deze feelgood. De Engelse titel Love me vind ik persoonlijk een betere keuze daar dit precies weergeeft waar het in dit boek omgaat.

Saunders heeft met Liefs van mij een luchtig verhaal geschreven dat heerlijk wegleest met haar opgewekte schrijfstijl vol leuke humor.

Deze recensie verscheen eerder op www.boeken-cast.nl

Meer recensies van Joke Zwier