Verdere verdieping en uitbreiding personages

Joke Zwier 01 april 2023
Ook in deel zes omarmt Angela Marsons kwetsbare groepen
Dolende zielen begint met een indrukwekkende en spannende proloog. “Hij was niets minder dan een monster. Niets is wat het lijkt wanneer Kim en haar team bij een archeologische opgraving worden geroepen. De vondst van een schedel op de grens van twee politiedistricten zorgt ervoor dat Kim moet samenwerken met Tom Travis, een oud-collega.

Dolende zielen is het zesde deel in de Kim Stone-serie van Angela Marsons, maar is afwijkend van de andere delen en daardoor goed als standalone te lezen. De sfeer tussen Kim en Tom is gespannen door het verleden. Wanneer Kim er achter komt dat de zaken van beide teams een gemeenschappelijk motief hebben, loopt de spanning verder op.

Flashbacks naar 1989
Het plot heeft een goede opbouw met meerdere onderzoekslijnen, naast verschillende onverwachte gebeurtenissen en misdrijven in Black County. Door flashbacks naar 1989 komen we achter verbanden in de uiterst ingewikkelde zaak die beide teams apart van elkaar aan het onderzoeken zijn.

Marsons heeft een beschrijvende, gedetailleerde schrijfstijl. Zoals we gewend zijn van haar geeft ze een duidelijke uitleg van de werkwijze van een forensisch archeoloog en de patholoog-anatoom.

Bijzondere ontwikkelingen verweeft ze in het verhaal, waardoor de serie leuk blijft. Ze presteert het om haar personages in ieder deel opnieuw te ontwikkelen. Kim en haar team leren belangrijke lessen op persoonlijk vlak en op het gebied van samenwerking. De komst van Tom Travis zorgt voor weer een verdieping van het personage van Kim.

Bang zijn voor etnische groepen
Marsons boeken bevatten altijd iets van diversiteit en kwetsbare groepen in de samenleving. In Dolende zielen heeft zij gekozen voor thema’s als haatmisdrijven en racisme, helaas herkenbaar in de tijd waarin we leven. Dit keer racisme waarbij mensen bang zijn voor etnische groepen en dat uit zich in haatmisdrijven.

In een nawoord legt Marsons uit dat zij onderzoek naar haatmisdrijven heeft gedaan, omdat zij wil begrijpen waarom mensen dit doen. En dat dit in alle lagen van de bevolking voorkomt.

Meer recensies van Joke Zwier