Mia verstikt in het web van M.

Joketje 31 juli 2022
Deze autobiografische roman (deels waar gebeurd, deel fictie) geschreven door Thysia Huisman mocht ik lezen en bespreken dankzij Hebban. Zelf zou ik het boek er niet uithalen in de bib omwille van de minder aantrekkelijke cover. De kleuren en het lettertype spreken me niet meteen aan. Maar na het lezen van de achterflap ben ik wel overtuigd dat het boek de moeite waard is om te lezen. De M zou voor vele woorden kunnen staan: vriend M, Mia, macht, misleidend, misbruik, misdaad,…
De hoofdfiguur in dit boek is Mia. Ze is heel streng opgevoed en komt niet overeen met haar zus Lena. Haar moeder is kil en afstandelijk doordat ze haar man kwijt is. Muziek is heel belangrijk voor Mia, het is haar anker. Ze vlucht vanuit het platteland waar ze opgroeide naar de stad Amsterdam. Gabrielle is een goede vriendin voor haar. Maar Mia wil meer, ze hunkert naar liefde. Als ze M. ontmoet, gaat er een nieuwe wereld voor haar open. M. is een flirter en zeer galant. Hij geeft Mia veel complimentjes en wil vertrouwen winnen. ‘Je bent mijn zonnetje’ blijft hij herhalen. M. woont op de wallen tussen de peeskamers. Mia voelt wel aan dat er iets niet klopt, maar ze geniet vooral van de aandacht van M. Mia raakt stilletjes aan verstikt in het web van M. Zijn gedrag wordt agressiever. Bangelijk hoe hij op een subtiele manier manipuleert en charmeert tegelijk… Als buitenstaander voel je goed aan dat het niet oké is maar de schrijfster neemt je mee in het hoofd van Mia. Zo begrijp je toch beter waarom mensen in een verstikte relatie vastzitten. Mia voelt zich dom dat ze het ver heeft laten komen. Gabrielle verwoordt netjes hoe dit kon gebeuren. ‘Hij omringde je met aandacht, hij gaf je een thuis, hij was een vaderfiguur.” Mia was als was in de handen van M.
Het boek begint met een fragment in het politiebureau, daarna wordt er overgeschakeld naar het heden en komen er nog stukken in het verleden. Regelmatig switchen in tijd en ruimte vond ik niet storend. Integendeel, het maakte me nieuwsgierig om verder te lezen. Het verhaal gaat toch een andere richting uit dan aanvankelijk gedacht.
Het verhaal speelt zich af in de nineties. Heel fijn is de muzieklijst die je kunt vinden op spotify. Allemaal nummers uit de nineties uiteraard. Aangezien ik liever lees als het stil is, was het geen meerwaarde tijdens het lezen. Maar toch, origineel gevonden en leuk lijstje met veel bekende nummers. Ik ben zelf opgegroeid in de nineties en moest wel af en toe gniffelen tijdens het lezen. Een verwassen Nirvana T-shirt: yep, had ik ook. Geen mobieltjes: nope, tuurlijk niet, niet meer weg te denken voor onze tieners nu.
De korte hoofdstukken, het duidelijk lettertype, geen te moeilijke zinnen, spannende opbouw,… zorgden ervoor dat ik het boek moeilijk aan de kant kon leggen. Het leest echt heel vlot. Ik kon echt genieten van het mooie woordgebruik en de beeldende taal. Je ziet het verhaal als het ware voor je omdat alles zo krachtig is beschreven.

Meer recensies van Joketje