De transformatie van de zesde zus

jolanda.ista 25 maart 2020
Het langverwachte zesde deel van de 'Zeven Zussen'-serie is eindelijk hier: Zon. Vanwege de manier waarop Electra, de zus die centraal staat in dit boek, was neergezet, denk ik dat ik naar dit deel tot nu toe nog het meest nieuwsgierig was. En die nieuwsgierigheid werd beloond met weer een prachtig verhaal!

Ik dacht dat CeCe, de vierde zus uit het boek 'Parel', niet altijd even positief ten tonele verscheen in het eerste deel van haar boek. Maar Electra spande hier toch wel de kroon. Een model verslaafd aan alcohol en cocaïne, eenzaam (hoewel ze zich dat niet realiseert) in het verre New York. Electra is de controle over haar leven kwijt als haar adoptievader Pa Salt komt te overlijden. In plaats van dat Electra het verlies verwerkt, zoekt ze haar toevlucht in verdovende middelen en opent ze de brief, die haar vader aan haar heeft geschreven voor zijn overlijden, niet. Pas als Electra door een speling van het lot in aanraking komt met een persoon uit haar verleden, ontdekt ze eindelijk waar ze vandaan komt en wie ze echt is zonder haar hectische leven en de verdovende middelen die daar een grote rol in spelen.
De geschiedenis achter Electra's afkomst begint met Cecily Huntley-Morgan, een jongedame van goede komaf uit New York. Cecily reist in 1939 naar Kenia en wordt hier verliefd op de ongerepte natuur en de rijke cultuur. Ze is van plan een paar maanden te blijven, maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en wordt het te gevaarlijk terug te gaan naar de Verenigde Staten. Er zit voor Cecily niets anders op dan in Kenia blijven en het leven daar te omarmen. Hierna volgt een boeiende geschiedenis die een kijkje geeft in het leven van de Masai, de ontwikkelingen in Kenia in de tweede helft van de 20e eeuw, de relatie tussen zwarten en blanken in het land en de schokkende wendingen die uiteindelijk verband blijken te hebben met Electra.

Halverwege het boek begon ik door te krijgen hoe Cecily's verhaal verband houdt met dat van Electra, maar het was zo leuk om hier in het begin naar te gissen. Kenia kwam tot leven door Lucinda; van de uitgestrekte savannes en de dieren die er woonden, tot de uitzinnige villa's van de rijke blanke bevolking in die tijd. Het was ook zeker interessant om te lezen over de Masai en hun gebruiken. Daarnaast is het ook mooi dat de ontwikkelingen die de zwarte bevolking in de VS hebben doorgemaakt een centrale plek krijgen in dit boek. Lucinda heeft haar research heel goed gedaan, maar het mooiste is dat ze het als achtergrond heeft gebruikt voor een prachtig verhaal van fictie. Dat is het knappe aan deze boekenserie.
Deze dikke pil van 732 blz. kon ik maar moeilijk wegleggen en heb het in maar drie dagen uitgelezen, zo prachtig vond ik het. Maar... hoe gaat het verder met die enorme cliffhanger aan het einde van het boek?!

Meer recensies van jolanda.ista