Helaas niet zo'n onverwachte wending

jolanda.ista 02 januari 2023
(2,5*)

Dit boek was mijn allereerste kennismaking met Lauren Kate. Ik had al wel eens gehoord van haar Fallen-serie, maar ik heb deze (nog) niet gelezen. Van tevoren had ik van dit boek al een aardig beeld: feelgood met een goede dosis humor en een serieus randje. Mijn verwachtingen werden helaas niet op alle vlakken waargemaakt.

Als ik begin met de positieve punten springt het schrijvers- en uitgeverswereldje er voor mij uit. Een echte boekenwurm houdt van alles wat met boeken te maken heeft en een boek dat over een uitgeverij gaat is dan natuurlijk super. De 'auteur met een writers block'-trope is ook een goed concept wat aardig goed is uitgewerkt in dit boek. Ik vond de 'onverwachte wending' waar de titel over spreekt dan misschien totaal niet onverwacht, maar het was wel een twist aan het verhaal die zeer welkom was. De stad New York staat heerlijk centraal en voor wie net als ik fan is van films en series die zich hier afspelen (ik noem bijvoorbeeld Sex and the City of Gossip Girl) zal dit ook een positief punt aan het boek zijn.

Helaas was ik niet zo onder de indruk van de manier waarop Lauren Kate dit verhaal heeft neergepend. Het lijkt alsof ze nog wat oefening nodig heeft in het schrijven van feelgood. De basis is er, maar ze schrijft niet consistent. De zinsopbouw verschilt per stuk dat je leest en waar ik mij nog het meest aan stoorde waren de onderbrekingen in het verhaal. Een situatie wordt besproken, maar die wordt vervolgens onderbroken voor een zijtak die niet altijd relevant is. Hoofdpersoon Lanie vond ik ook niet altijd even fijn.

Dit boek is zeker geen misbaksel, maar mij kon het niet genoeg bekoren. Toch begrijp ik wel waarom veel mensen dit een ontzettend leuke feelgood vinden, dus pak 'm gerust eens op en ontdek wat je er zelf van vindt!

Meer recensies van jolanda.ista