Heerlijke romcom met flinke dosis humor

jolanda.ista 16 juli 2021
Allereerst wil ik HarperCollins bedanken voor het recensie-exemplaar!

In het nieuwe romcom-boek 'Kop of munt' volgen we de 28-jarige Josh. Door een mislukte aanzoek aan zijn vriendin Jade (maar zij was toch écht de ware voor hem?) zit Josh als een echte Koos Kansloos ineens weer zonder vriendin, zonder baan en zonder huis bij zijn ouders. Kan niet erger, zou je denken. Josh besluit hier een verrassende draai aan te geven; hij heeft toch niets te verliezen. Een muntje, dat hij op die noodlottige avond van het aanzoek op straat vond, gaat vanaf nu voor hem bepalen welke keuzes hij maakt in het leven. Wordt het kop of toch munt? En waar zullen zijn beslissingen Josh uiteindelijk brengen?

Het verhaal trok mij meteen! Mijn vriend heeft (toevallig ook toen hij 28 was) hetzelfde meegemaakt als Josh, sans muntje. Ik werd meteen in het verhaal gezogen door de flinke dosis humor die Bailey Josh laat gebruiken. Misschien is dit ook wel waarom ik een mannelijk perspectief in een romcom-boek ook zo kan waarderen; er wordt heerlijk droge humor met een flinke scheut flauwe woordgrappen gebruikt (met de 'Quizlamitische Extremisten' als toppunt).
Josh is een ietwat eigenaardige man. Ik bedoel, wat beweegt iemand om belangrijke levenskeuzes af te laten hangen van een muntje? Gevalletje 'je moet het maar meemaken om het te begrijpen' wellicht? Dat neemt niet weg dat je meteen een zwak voor hem krijgt. Hij is aandoenlijk, grappig en heeft duidelijk het hart op de goede plek, al kan hij zo nu en dan flink onhandig met de ladies zijn (arme dates!). De band die hij met zijn vrienden heeft voelt ook zo oprecht, hun verbondenheid en aparte humor geloof je meteen als lezer. Ik voelde wel regelmatig medelijden met Josh vanwege zijn moeder, wat wilde zij hem nog pamperen zeg!

Op een gegeven moment in het verhaal maakt Josh een keuze die hem door verschillende Europese steden leidt: München, Amsterdam en Parijs. Wat leuk dat we hier ook nog een glimp van krijgen naast het Engelse Bristol, waar hij vandaan komt. Ondanks dat het boek op sommige punten, zoals het algemene verloop van het verhaal en het einde, wat voorspelbaar was, zag ik deze wendig niet per sé aankomen.

Alles bij elkaar genomen (zonder muntje op te gooien) kan ik zeggen dat ik zeker enthousiast ben over dit boek! En dat een mannelijke auteur zo'n feelgood romcom kan schrijven heeft wellicht nog voor een bonuspunt gezorgd. Een heel fijn boek als je deze zomer lekker in de zon met een drankje wil zwijmelen en schaterlachen!

Meer recensies van jolanda.ista