Zet je niet op het puntje van je stoel

jolanda.ista 25 juni 2020
Katherine Ross is begin veertig en werkt bij het tijdschrift Leadership in Londen. Op een dag wordt een nieuwe stagiaire aangenomen bij Leadership: de 24-jarige Lily Lunt, nichtje van de directeur. Haar komst bedreigt alles waar Katherine voor gewerkt heeft. Toch voelt Katherine zich op een vreemde manier aangetrokken tot Lily's innemende doen en laten. Is Katherine gek aan het worden of is er meer aan de hand? Een machtsspel tussen twee vrouwen van verschillende generaties barst los.

Aan het begin van het boek wordt al vrij snel duidelijk waar het mis is gegaan tussen Katherine en Lily. Dit haalt de spanning er wel een beetje af, wat jammer is. Je weet als lezer al waar het verhaal naartoe werkt. Doe daarbij een erg langzaam plot (de eerste helft gebeurt er vrij weinig) en twee personages waar ik me maar moeilijk mee kan identificeren en je hebt een voor mij moeilijk boek om doorheen te komen. Ik moet zeggen dat de tweede helft een stuk beter was en mij nog enigszins kon verrassen wat betreft het plot. Toch vind ik Katherine vrij wanhopig en Lily bijna bij het belachelijke om af wraakzuchtig en dramatisch. Ik kon van geen van beide de gedachtegang goed volgen. De hoofdstukken waren vanuit het perspectief van beide vrouwen geschreven en Lily's stukken lazen makkelijker weg. Karherine's hoofdstukken waren aan een 'jij' (Lily) gericht, iets waar ik niet zo goed aan kon wennen. Ik heb dit boek toch drie sterren gegeven, omdat de tweede helft toch vrij verrassend was. Het spannendst was hier de ontknoping.
Zou ik dit boek aanraden? Ligt eraan. Hou je van thrillers met een langzame opbouw en een twist waarvan je gaat nagelbijten? Dan is dit het boek voor jou. Ben je niet zo van de thrillers, dan zou ik hier niet mee starten als kennismaking.

Meer recensies van jolanda.ista