Het hof van spanning en sensatie

jolanda.ista 21 mei 2020
Na gesmuld te hebben van de eerste twee delen van deze serie, was ik erg benieuwd naar de finale. Het tweede deel blijft mijn favoriet, maar dit boek sluit de serie toch echt met een knaller af!

Nadat het verraad van Tamlin aan het licht is gekomen en Feyre's zussen door de Ketel tot Fae Gemaakt zijn, keert Feyre als spion terug naar het Lentehof. Hier probeert ze op sluwe wijze informatie te achterhalen over Tamlin's afspraken met de koning van Hybern, die een oorlog wil beginnen tegen Prythian. Feyre moet voorzichtig handelen, want één ondoordachte actie kan fataal zijn voor het plan en voor Prythian.
Feyre moet bondgenoten zoeken in de oorlog, soms zelfs vanuit onverwachte hoeken. Wie kan ze vertrouwen en wie niet? Lukt het haar en haar vrienden om Hybern uit te schakelen en Prythian te redden?

Wat ik aan dit boek heel mooi vind is dat Maas zelfs in het derde deel van een trilogie haar personages zo goed kan uitdiepen en laten ontwikkelen. Niet alleen Feyre en Rhysand, maar ook Azriel, Cassian, Amren en Mor worden sprankelender en sprekender neergezet. Achtergrondverhalen worden verkend en hierbij komen zelfs thema's als homoseksualiteit en mishandeling aan bod. Prythian en zijn inwoners komen hierdoor nog een keer echt tot leven en het neemt je als lezer genadeloos mee in deze magische wereld waar je niet meer uit kan ontsnappen.
Het middenstuk van het boek was wat droge kost en het kostte mij meer moeite hier doorheen te komen, maar het is zeker dat alles wat gebeurt belangrijk is voor het verhaal. Het einde is bloedstollend spannend, meeslepend en hier en daar gebeurt nog wel iets dat de lezer niet zal verwachten. Een prachtig einde van een prachtige serie!

Na deze fijne kennismaking met het werk van Sarah J. Maas kijk ik erg uit naar de De glazen troon-serie en Huis van aarde en bloed. Ik ben fan!

Meer recensies van jolanda.ista