Liefdevolle en respectvolle roman over de Tweede Wereldoorlog

jolanda.ista 28 juni 2020
In Waarom moet ik u tegen jou zeggen? maken we kennis met Douwe en Mien Driest. Het is voorjaar 1945 en de Tweede Wereldoorlog is nog bezig. Douwe zit bij het verzet en moet zijn activiteiten geheim houden voor zijn gezin. Mien is van oorsprong Duitse en kan niet aarden in het Groningse dorpje. Als Douwe vaker lang van huis blijft en geheimzinnig gedrag vertoont, verdenkt Mien hem van het hebben van een affaire. Dat ze er gruwelijk naast zit, komt ze na een schokkende gebeurtenis achter.

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de Tweede Wereldoorlog en was ook erg benieuwd naar dit boek. Ik moet wel zeggen dat het huwelijk tussen Douwe en Mien en de klap die deze krijgt centraal staat in het verhaal. Dat de hoofdstukken kort zijn en afwisselend vanuit de perspectieven van Douwe en Mien worden verteld, is erg fijn. Je krijgt als lezer een goed beeld van hoe het was in een bezet Gronings dorpje. Ik vind het ook erg origineel dat het verhaal doorloopt tot ver na de oorlog. Hieraan is goed te zien dat de oorlog wel voorbij was, maar dat deze de mensen die het meegemaakt hebben nooit verlaten heeft.
Het boek geeft een intieme kijk in het leven van een gezin tijdens en na de oorlog. Ik kan het niet vergelijken met andere boeken over hetzelfde thema. Karin Driegen heeft een ijzersterke roman geschreven die ik zeker aan kan raden!

Meer recensies van jolanda.ista