Ontroerend verhaal van een Koreaanse immigrante in de VS

jolanda.ista 10 augustus 2021
Allereerst wil ik Harper Collins Holland bedanken voor de e-ARC!

Het laatste verhaal van Mina Lee is een emotioneel verhaal over familie, identiteit, liefde en dood dat verteld wordt aan de hand van twee tijdlijnen. Margot, de dochter van Mina, in 2014 en Mina zelf in 1987. Het boek begint eigenlijk meteen al vrij emotioneel en aangrijpend als Margot haar moeders levenloze lichaam vindt in 2014. Je wilt je gewoon niet voorstellen hoe dat voor haar is en ik kreeg daar best een brok in mijn keel van.
Ook al begint het verhaal met Margot, het boek gaat eigenlijk over Mina en je krijgt een aardig goed beeld van haar als persoon en hoe zij al die tijd is geweest: een wat stillere, hardwerkende illegale immigrant die flink wat heeft meegemaakt voordat zij naar de VS kwam. Gaandeweg leer je Mina steeds beter begrijpen en leer je waarom ze is zoals ze is. Je kan dan ook meteen de relatie tussen Mina en Margot beter plaatsen en hoe het voor Mina was om zich zelf niet thuis te voelen in de VS terwijl haar dochter zich echt Amerikaanse voelde.
Wat ik een ontzettend leuke en leerzame toevoeging aan het boek vond is dat je ondergedompeld wordt in de Koreaanse cultuur. Ik heb na het lezen van dit boek al meerdere keren ideeën voor Koreaanse recepten opgezocht, wat ben ik daar benieuwd naar zeg! Bibimbap, kimchi, bulgogi, sundubu-jjigae, alle populaire Koreaanse gerechten komen erin voor. Het is slechts een klein detail, maar daardoor had ik echt het gevoel in Mina’s leven meegenomen te worden.
Als ik een kanttekening moet plaatsen bij het verhaal, dan is het dat de tweede helft wat langzamer was en de ontknoping lang niet zo schokkend aanvoelde als ik had gehoopt. Het kabbelde maar een beetje voort. Ook het einde was wat vreemd. Maar ik kan zeker zeggen dat dit boek indruk op me heeft gemaakt en dat ik het liefhebbers van romans met een mysterieus randje zou aanraden!

Meer recensies van jolanda.ista