Say 'maybe' to Happiness

jolanda.ista 29 november 2020
In 'Het dorpje Happiness' gaat het Willow niet voor de wind. Een dag nadat ze haar verloofde ten huwelijk heeft gevraagd, verbreekt hij de verloving en heeft iedereen er een mening over. Willow besluit, na het zien van een veelbelovende advertentie, haar leven om te gooien en het roer over te nemen. Ze pakt haar koffers en vertrekt naar het dorpje Happiness, waar ze een jaar mag wonen. Als ze daar aankomt, blijkt het dorpje echter vervallen glorie te zijn en totaal niet te lijken op de foto's in de advertentie. Toch besluit Willow ervoor te gaan en haar eigen geluk te creëren.

Ik begon vol frisse zin aan dit boek, want wat had ik toch behoefte aan een goede feelgood! Dat is ook zeker wat dit boek is: een ongecompliceerde feelgood met een duidelijke verhaallijn, humoristische momenten, een kleine traan en vooral een grote lach. De meeste personages zijn erg leuk uitgewerkt en er worden door hen ook wat thema's aangehaald die je in eerste instantie niet zou verwachten en die ook erg verrassend zijn. Dit is zeker zo wat betreft het personage Andrew. Willow is zelf ook een eeuwige optimist die het beste met haar medemens voorheeft en actief meedenkt en meewerkt aan de droom van het dorpje Happiness.
Er zijn echter ook wat grotere issues in het boek waar ik mij wat moeilijker overheen kon zetten. De schrijfstijl zit vol herhalingen en komt daardoor wat kinderlijk over. Dit heeft ook te maken met Willow's benadering van een mogelijke nieuwe relatie. Past dit wel bij iemand die net uit een relatie komt en een vervelende breuk heeft meegemaakt? Ze is dan dus wel een optimist, maar blijkbaar niet altijd een realist. De uitwerkingen hiervan in het verhaal hebben voor wat irritatie bij mij gezorgd, maar ik kon me hier redelijk overheen zetten om alsnog zo goed mogelijk van het verhaal te genieten.

Zou ik het volgende deel van het tweeluik lezen? Aangezien ik een liefhebber van kerstverhalen ben (en het tweede deel een kerstthema heeft) en toch wel nieuwsgierig ben, denk ik van wel. Maar kan dit ook wachten tot najaar 2021? Dat wel.

Meer recensies van jolanda.ista