Het hartverscheurende geheim van Chiara Arreghetti

jolanda.ista 20 juli 2021
"Tutti quelli che mi sono stati portati via
Tutti quelli che sono morti per me
Io sono quello che sono, grazie a voi"
- Chiara Arrighetti (‘Sant’Anna’, 2021)

Bedankt voor dit recensie-exemplaar, Jerrad Hoff!

‘Sant’Anna’ is een prachtige roman over het leven van Italiaanse modeontwerpster Chiara Arrighetti. In 1994 vertrouwt zij haar levensverhaal toe aan schrijfster Francesca, die er een autobiografie van gaat maken. Maar het leven van Chiara heeft zich niet enkel gekenmerkt door feesten, rijkdom, succes en liefde, hoewel ze die ook zeker heeft meegemaakt. Aan de hand van haar dagboek komt stukje bij beetje steeds meer aan het licht over het leven van Chiara voordat zij in 1952 door modemagnaat Gabriele Galanti werd ontdekt. Een leven dat ze angstvallig verborgen heeft gehouden voor haar naasten en geliefden. Want op 12 augustus 1944 is het leven van Chiara dusdanig veranderd dat zij de gevolgen van de gebeurtenissen altijd met zich heeft meegedragen. Het heeft alle keuzes, relaties, beslissingen in haar leven beïnvloed. Een traumatische ervaring, midden in de Tweede Wereldoorlog, die haar altijd is blijven achtervolgen.

Om te beginnen: dit boek heb ik (geen grapje) in één middag gelezen. Kwestie van drankje erbij, in het zonnetje en me helemaal laten opslokken door het moois dat ‘Sant’Anna’ is. Hoff laat zien dat hij een zeer getalenteerd schrijver is die beeldend, gedetailleerd en boeiend kan schrijven zonder de lezer hierbij ook maar een moment los te laten. En dat terwijl het tempo in het vertellen niet altijd even hoog ligt. Toch, door de manier waarop de verschillende situaties in Chiara’s leven beschreven werden en de boeiende wisseling tussen de drie tijdlijnen (1944, de jaren 50 tot 80 en 1994-1995) bleef ik onafgebroken lezen. Ik heb ook echt het idee dat ik een compleet beeld van het personage Chiara heb gekregen; een interessante, slimme, getergde vrouw die ondanks alle tegenslagen in haar leven zó lief kon hebben. Deze liefde die Chiara voelde voor haar familie en haar kinderen was zo voelbaar dat meerdere scènes me echt naar de strot grepen.
Het verhaal van Chiara laat me ontroerd achter. Tijdens het lezen van dit boek heb ik verschillende emoties gevoeld. Ik ben geschokt geweest door de onthullingen die Chiara heeft gedaan, een traan heeft zo nu en dan gerold, maar ik ben ook in positieve zin ontroerd geweest door de romantische aspecten van het verhaal.
Jerrad, sorry dat het enige tijd heeft geduurd voordat ik je prachtige boek heb gelezen. Bedankt dat je mij benaderd hebt om jouw boek te recenseren, het is een mooie ervaring geworden die me lang zal bijblijven. Ik kan dit boek aan iedereen aanraden die graag romans over de Tweede Wereldoorlog leest, die romantiek diep wil voelen maar er ook niet voor terugdeinst zo nu en dan geschokt te worden door de waarheid van die tijd die we nooit mogen vergeten. Sla hierbij ook zeker het nawoord niet over!

Meer recensies van jolanda.ista