een persoonlijk verhaal van een jeugdheld

JoostvP82 20 juni 2022
Als kind ben ik opgegroeid met Bassie en Adriaan als mijn jeugdhelden. Een biografie moest daarom gelezen worden nadat we de Bassie en Adriaan tentoonstelling hebben bezocht in Vlaardingen. In de museum winkel lag een door beide heren gesigneerde versie. Die ging dus direct mee.

Aad heeft het boek helemaal zelf geschreven. Dat is als lezer te merken. Het is een persoonlijk verhaal met vele anecdotes welke chronologisch worden gepresenteerd. Doordat de zinnen door Aad zelf zijn geformuleerd hoorde ik tijdens het lezen vaak de zo karakteristieke en vertrouwde stem van Adriaan.

Aad geeft in het begin van het boek aan dat taal niet zijn sterkste punt is. Dat maakt het zo knap dat hij voor zijn verhaal toch ruim 500 pagina’s heeft weten te vullen. Helaas hebben twee revisiesrondes niet alle kromme zinnen weten te herstellen. Maar, dit weegt niet op tegen de eigenheid van het boek. Liever dit dan een externe schrijver.

Wie hoopt vele smeuïge details over vetes en ruzies te lezen heeft pech. Deze worden wel benoemd maar, zeer terecht, niet onnodig uitgediept.

Een erg leuk boek voor wie net als ik is opgegroeid met B&A en hieraan herinneringen wil ophalen.

Meer recensies van JoostvP82