Intrigerende psychologische thriller

Joseph Van den Houte 30 augustus 2019
' Dag en nacht ' (Liesbeskind) is de eerste thriller van de Duitse schrijfster Romy Hausmann en staat al maanden lang hoog op de bestsellers lijst van 'Der Speigel'

De jonge studente Lena Beck is al veertien jaar spoorloos verdwenen.
Wanneer een vrouw na een auto-ongeluk in het ziekenhuis belandt en zegt dat ze Lena heet hebben de ouders de hoop dat het hun vermiste dochter is. Maar het blijkt uiteindelijk niet hun Lena te zijn.
Bij de vrouw in het ziekenhuis is er echter een jong meisje, Hannah, die als twee druppels water lijkt op hun vermiste dochter.
Spoedig blijkt dat de verongelukte vrouw met twee kinderen in een hut in het bos leefde, opgesloten en geterroriseerd door een man.

' Dag en nacht ' is een originele en op meerdere momenten een fascinerende thriller.
Het boek bevat weinig echte handeling of actie.
Het wordt volledig verteld vanuit de gevoelens en de innerlijke belevingswereld van de drie hoofdpersonages: Jasmin (de echte naam van de verongelukte vrouw), Hannah (het dertienjarige meisje) en Matthias (de vader van Lena Beck).
Het zijn hun herinneringen, ervaringen en angsten, die ons geleidelijk meer en meer van de puzzel en de ware toedracht leren kennen.
Daardoor komt het verhaal zeer echt, maar ook bij wijle confronterend over.
Tegelijkertijd bouwt Romy Hausmann op die manier de spanning geleidelijk op tot de ontknoping op het einde, waarbij we ook de waarheid over de ' man uit de hut ' leren kennen.

Doorheen die innerlijke belevingswereld bouwt Romy Hausmann de karakters van haar personages sterk en levensecht uit.
Het meest fascinerend is dat bij de dertienjarige Hannah. Van een leven in de hut, waar alles tot in de puntjes was ' geregeld ' komt ze in de gewone wereld terecht. Daarbij probeert ze haar strikte regels in die nieuwe omgeving in te passen.

Romy Hausmann heeft een mooie en beeldende schrijfstijl, die gemakkelijk en vlot leest.
In zijn geheel een sterke thriller, die enkel in het midden wat afzwakt.

Daardoor heb ik het uiteindelijk bij vier sterren gehouden, maar dan een vier sterren plus.

Meer recensies van Joseph Van den Houte