Een mooie start van de Hartland trilogie

Toen ik ruim een week geleden hier las dat het derde deel van de Hartland-trilogie met vijf sterren was bekroond in de VN Thrillergids 2020 kwam het boek op mijn lijst van te lezen thrillers. Ik ben het vaker niet eens met de VN sterren; hun vijf sterren keuzes probeer ik wel al tijd te lezen en dan te confronteren met mijn eigen ervaring. Maar daarbij werd ook duidelijk dat je deze trilogie eigenlijk in de juiste volgorde moet lezen. Vandaar dat ik begonnen ben met het eerste deel.

Het verhaal is hier al voldoende beschreven. Een jongetje, als meisje verkleed, wordt aangereden in het Amsterdamse bos en in kritische toestand naar het ziekenhuis gebracht. Journaliste Farah Hafez, die toevallig in het ziekenhuis is wanneer de jongen wordt binnengebracht herkent Afghaanse tradities. Voor haar een reden om zich zijn lot aan te trekken en eigen onderzoek te beginnen.
Bij het politie onderzoek wordt daarnaast ook snel duidelijk dat het om meer gaat dan een toevallige aanrijding.

Het boek omvat vijf grote delen, elk onderverdeeld in een groot aantal kleine hoofdstukken, die de verhaallijnen vanuit de verschillende personages volgen.
'De vlinder en de storm' is zo een thriller met een mooi uitgewerkte plot met goede spanningsopbouw en de nodige cliff-hangers.
Het boek bevat ook een aantal sterke actiemomenten; een mooi voorbeeld daarvan is de afsluiting van het derde deel.

De karakters zijn goed en levensecht uitgewerkt.
Er is Farah Hafez zelf, eigenzinnig en gedreven in haar werk, maar die ook worstelt met haar Afghaans verleden. Er is de spoedarts Daniëlle Bernson, voor wie het kleine jongetje heel persoonlijk wordt.
Er zijnde beide inspecteurs: de wat uitgebluste allochtone Marouan Diba en zijn ambitieuze collega Joshua Calvino.

'De vlinder en de storm' is echter meer dan gewoon een spannend boek. Het is ook een politieke thriller, die een aantal maatschappelijke aspecten van de samenleving mooi neerzet. Het gaat over problemen van kindermisbruik en van corruptie in de zakenwereld. Mooi is ook hoe de sensatiezucht van een bepaalde boulevard pers wordt beschreven: media voor wie de waarheid ondergeschikt is aan populisme en verkoopcijfers.

Al bij al dit eerste deel een mooie start van de Hartland trilogie. Benieuwd naar de vervolgdelen.

Meer recensies van Joseph Van den Houte