Een verhaal dat ontroerd!

Joyce V. 18 februari 2020
‘Lichter dan ik’ is een hartverscheurend verhaal van de Javaanse Isah, wat zich afspeelt tijdens de kolonisatie van Nederlands-Indië. Schrijfster Dido Michielsen vertelt het waargebeurde verhaal van haar betovergrootmoeder maar is overeenkomstig met die van vele vrouwen uit die tijd in Indonesië waarvan de levens gewoon in vergetelheid zijn geraakt. Een treurig stukje geschiedenis waar aan we, in mijn ogen, te weinig aandacht besteden.

Isah groeit op als dochter van een naaister van de sultan in het Kraton en daarmee lijkt haar levensloop al vast te staan. De jonge, krachtige Isah probeert echter haar eigen plek te vinden tijdens de koloniale onderdrukking binnen de standenmaatschappij. Door de keuzes die ze maakt zal zij ook een hoop tegenslagen moeten verwerken in haar leven. Het lezen van die gebeurtenissen maakte mij verdrietig en tegelijkertijd boos. Door de goede schrijfstijl leest het boek soepel en zat ik helemaal in het verhaal. Soms waande ik mij even in Indonesië. Ik wilde constant weten hoe het Isah verder zou vergaan en kon het boek daarom lastig opzij leggen. Ik las het dan ook binnen 2 dagen uit!

Meer recensies van Joyce V.