Verdieping en reflectie voor het schrijverschap

JP Hooghuis 13 september 2020
Wat betekent het om te schrijven? Waarom wil je schrijven? Wat is eigenlijk literatuur? Of je nu wil beginnen met schrijven, of daar al geruime tijd mee bezig bent; schrijven roept allerlei vragen op en brengt diverse praktische implicaties met zich mee. De auteur heeft zelf al een aantal publicaties op haar naam staan en put uit haar eigen ervaring, verbindt dat aan inzichten van filosofen en haalt voorbeelden aan van bekende schrijvers. Het is bijzonder prettig dat de auteur begrijpt dat het schrijfproces ook een heel individueel proces is, wat gepaard gaat met twijfel, onzekerheid en ander ongemak. Daar passen wat tips en trucs bij, maar het belangrijkste antwoord op zulke situaties gaat toch over verdieping en reflectie. Het zijn problemen die je zelf het hoofd moet bieden en dit boek helpt je daarbij. Niet door je probleem in makkelijke oplossingen weg te poetsen, maar door je geest aan het werk te zetten. In mijn ebook heb ik diverse passages gemarkeerd, zodat ik die nog eens terug kan lezen en er mijn voordeel mee kan doen. Als ik mijn sluimerende schrijversambitie nog eens ga omzetten in daden, dan voorzie ik zeker dat ik dit er nog eens bij zal pakken.

Meer recensies van JP Hooghuis