Mijn moeder is een dekbed - Lysette van Geel

jufBeau 08 mei 2024
Toen ik dit boek zag, sprak de titel mij direct aan. ‘Mijn moeder is een dekbed’ riep een hoop vragen bij mij op. Na het lezen van de achterflap (zie de tekst hierboven) was mijn nieuwsgierigheid al helemaal gewekt.

Eenmaal begonnen met lezen heb ik dit boek in één ruk uitgelezen. Auteur Lysette van Geel heeft een zeer prettige schrijfstijl en ook het onderwerp van het verhaal raakte mij. Dat ik zelf een leerkracht ben en er gemiddeld twee kinderen per klas in armoede opgroeien droeg hier zeker aan bij. Adam, de hoofdpersoon uit dit boek, zit in groep 8, zelf ben ik leerkracht van groep 8, dus hierdoor ging het verhaal nog meer bij mij leven.

Auteur Lysette van Geel, bekend als oud-presentatrice van het NOS Jeugdjournaal, is voor het schrijven van dit boek in gesprek gegaan met iemand die zelf in armoede is opgegroeid. Deze persoon, Isabel, heeft Van Geel geholpen met het schrijven van het boek en heeft ook aan Van Geel een aantal boodschappen voor kinderen meegegeven. Ben je benieuwd naar deze boodschappen? Lees dan ook zeker het nawoord van ‘Mijn moeder is een dekbed’.

Dit boek is uitermate geschikt als voorleesboek, waarna je natuurlijk altijd in gesprek gaat met kinderen. Ook kunnen kinderen vanaf ongeveer negen jaar dit boek heel goed zelfstandig lezen, wees je dan als ouders en/of leerkracht wel bewust wat het kind leest en dat dit vragen op kan roepen.

‘Mijn moeder is een dekbed’ ga ik komend jaar zeker meenemen naar mijn werkplek, promoten bij collega’s en zeker voorlezen aan mijn leerlingen in groep 8.

Meer recensies van jufBeau