Lezersrecensie
Met Neo en Nina op avontuur
Bij het horen van de titel Never nooit meer natte voeten beginnen al kinderen te giechelen. ‘Elk woord begint met de – n – ‘ is de reactie die ik hoor. Dat klopt inderdaad. Wanneer we het verhaal (voor)lezen, ontdekken we dat de – n – wel een heel belangrijke rol speelt. Never nooit meer natte voeten is dan ook een verhaal dat je mooi kunt aanbieden wanneer je in jouw groep de – n – klank aanbiedt.
Neo en Nina zijn bevriend. Wanneer Neo wil gaan voetballen, wijst Nina naar zijn laarzen. Ze telt negen gaten. Het is tijd voor nieuwe laarzen. Samen gaan ze naar de winkel. Neo past een hele hoop schoenen. Helaas past er geen een. Zo zijn de glitterlaarzen te groot, passen de ninjalaarzen niet goed en is hij bang om te vallen wanneer hij laarzen met naaldhakken draagt. Neo wordt er verdrietig van. Op dat moment bedenkt Nina een oplossing. Ze neemt Neo mee naar een naaister.
Never nooit meer natte voeten is een vrolijk verhaal geschreven door Conja Adriaanse. Het avontuur van Neo en Nina is heel herkenbaar en past in de belevingswereld van jonge kinderen. Vanaf het begin zijn de kinderen betrokken en gefocust op een woord dat begint met – n – klank. Dat zijn er heel veel, waarbij enkele woorden zelfs regelmatig terugkomen zoals Neo, Nina, negen, nieuwe en nat. Daarnaast wordt de woordenschat uitgebreid met o.a. nagellak en naaldhakken. Ook leren de kinderen verschillende schoenen te benoemen. Grappig is dat de kinderen het woord ‘nanijne’ snel oppikken en dat zelf gaan gebruiken. Wanneer ze het leuk vinden, roepen ze ‘nanijne!’
Halverwege het verhaal, wanneer Neo alle schoenen heeft gepast, ontdekken we een probleem. Hij past geen enkele schoen. Wat nu? De jonge luisteraars worden uitgedaagd om mee te denken over een mogelijke oplossing. Voordat we verder lezen worden deze uitgewisseld. De creatieve oplossing van Nina vinden we geweldig.
Bij het verhaal staan prachtige illustraties. Deze zijn getekend door Lianne Middeldorp. Groen is accentkleur en valt goed op. Het straalt rust en sfeer uit.
Never nooit meer natte voeten geeft inspiratie voor reken- en taalactiviteiten. Zo kun je het cijfer ‘negen’ aandacht geven door de kinderen negen voorwerpen te laten verzamelen of op zoek te gaan naar dit getal. Noem een verzameling bijv. dieren, fruit of lichaamsdeel. Weten de kinderen iets te nemen wat begint met een – n - ? Zet verschillende schoenen neer. Noem een jongens- of meisjesnaam die een bepaalde schoen wil bijv. Natascha kiest slippers of Nico wil bruine schoenen. De kinderen luisteren kritisch en wijzen de juiste schoenen aan.
Never nooit meer natte voeten is een fantastisch boek om in de lagere groepen van het basisonderwijs te gebruiken. Een boek wat een mooi plekje verdient in de leeshoek.
ps.
Tip! Op de website www.letterspaghetti.nl vind je oefeningen met de letter – n -
Neo en Nina zijn bevriend. Wanneer Neo wil gaan voetballen, wijst Nina naar zijn laarzen. Ze telt negen gaten. Het is tijd voor nieuwe laarzen. Samen gaan ze naar de winkel. Neo past een hele hoop schoenen. Helaas past er geen een. Zo zijn de glitterlaarzen te groot, passen de ninjalaarzen niet goed en is hij bang om te vallen wanneer hij laarzen met naaldhakken draagt. Neo wordt er verdrietig van. Op dat moment bedenkt Nina een oplossing. Ze neemt Neo mee naar een naaister.
Never nooit meer natte voeten is een vrolijk verhaal geschreven door Conja Adriaanse. Het avontuur van Neo en Nina is heel herkenbaar en past in de belevingswereld van jonge kinderen. Vanaf het begin zijn de kinderen betrokken en gefocust op een woord dat begint met – n – klank. Dat zijn er heel veel, waarbij enkele woorden zelfs regelmatig terugkomen zoals Neo, Nina, negen, nieuwe en nat. Daarnaast wordt de woordenschat uitgebreid met o.a. nagellak en naaldhakken. Ook leren de kinderen verschillende schoenen te benoemen. Grappig is dat de kinderen het woord ‘nanijne’ snel oppikken en dat zelf gaan gebruiken. Wanneer ze het leuk vinden, roepen ze ‘nanijne!’
Halverwege het verhaal, wanneer Neo alle schoenen heeft gepast, ontdekken we een probleem. Hij past geen enkele schoen. Wat nu? De jonge luisteraars worden uitgedaagd om mee te denken over een mogelijke oplossing. Voordat we verder lezen worden deze uitgewisseld. De creatieve oplossing van Nina vinden we geweldig.
Bij het verhaal staan prachtige illustraties. Deze zijn getekend door Lianne Middeldorp. Groen is accentkleur en valt goed op. Het straalt rust en sfeer uit.
Never nooit meer natte voeten geeft inspiratie voor reken- en taalactiviteiten. Zo kun je het cijfer ‘negen’ aandacht geven door de kinderen negen voorwerpen te laten verzamelen of op zoek te gaan naar dit getal. Noem een verzameling bijv. dieren, fruit of lichaamsdeel. Weten de kinderen iets te nemen wat begint met een – n - ? Zet verschillende schoenen neer. Noem een jongens- of meisjesnaam die een bepaalde schoen wil bijv. Natascha kiest slippers of Nico wil bruine schoenen. De kinderen luisteren kritisch en wijzen de juiste schoenen aan.
Never nooit meer natte voeten is een fantastisch boek om in de lagere groepen van het basisonderwijs te gebruiken. Een boek wat een mooi plekje verdient in de leeshoek.
ps.
Tip! Op de website www.letterspaghetti.nl vind je oefeningen met de letter – n -
2
Reageer op deze recensie