Dit boek omvat twee niveau's. Het niveau van het detectiveverhaal en het niveau van de achtergronden waartegen het verhaal is geschreven. Het detectiveverhaal zit goed en verrassend in elkaar, is goed geschreven, maar is hier en daar ondergeschikt aan de impact van het achtergrondsverhaal. Verbijsterend is dat iemand die een populair boek uit wil brengen de duistere kanten van de kerk- en geloofsgeschiedenis in een samenhangend perspectief in beeld brengt. Je zou zeggen dat eerst het roomskatholieke volksdeel en vervolgens het protestantschristelijke afhaakt. Maar nee, het boek is uitermate populair en vliegt over de toonbank. En dat terwijl iedereen valt over de film van Gibson, waarin niet meer gebeurt dan een indrukwekkende verduidelijking van het lijden van Christus. Ik kan me alleen maar voorstellen dat de gelovige lezers gewoonweg niet geloven wat er in de roman staat. De afwezigheid van historisch besef. Maar ik heb het met herkenning en enthousiasme gelezen, en me erover verheugd dat dergelijke zaken eindelijk in zijn samenhang bespreekbaar worden. Kote tijd geleden was dat nog niet mogelijk. Vier sterren, omdat de detective af en toe te snel gaat en dan in mijn ogen oppervlakkige kantjes gaat krijgen.