Een boeiend leerboek over onze slaap

KarenSteyaert 25 februari 2024
Achterflap : De slaap is wellicht de spannendste fase waarin ons brein zich kan bevinden. Maar waarom slapen we? En wellicht nog belangrijker: waarom slagen we er soms in, om niét in te slapen?
Wereldvermaard professor neurologie Steven Laureys duikt in het slapende brein en legt uit waarom een goede nachtrust zo belangrijk is. En ook: hoe jijzelf aan een betere, diepere slaap kunt werken.
Over het fenomeen slaap wordt al duizenden jaren gespeculeerd, maar dankzij hypermoderne scantechnieken kunnen we tegenwoordig de hersenen ook tijdens de slaap onderzoeken. Die inzichten leren ons ontzettend veel bij over de verschillende soorten slaap én over slaapproblemen.

"Met een verfrissende eenvoud en duidelijkheid weet dit boek over slapen te bekoren.
Het is alsof Prof Laureys, een vriendelijke gids is die je moeiteloos door het complexe terrein van slaap loodst. Elke bladzijde biedt nieuwe inzichten, waardoor je voortdurend geprikkeld wordt om verder te lezen. De herkenbare situaties die je onderweg tegenkomt, maken de ervaring des te boeiender. Na het omslaan van de laatste pagina besef je dat je niet alleen een boek hebt gelezen, maar ook een schat aan kennis hebt vergaard. Het is haast jammer dat het boek tot zijn einde is gekomen, want de reis door de wereld van slapen smaakte naar meer. Een absolute aanrader voor iedereen die zijn slaapgewoonten wil verbeteren en meer wilt leren over dit essentiële aspect van ons leven."

Meer recensies van KarenSteyaert