Filmische actiethriller: de Paarse Engel

Karin Haan 30 mei 2022
Toen ik wist dat ik de Paarse Engel mocht gaan buzzen, heb ik eerst het voorgaande boek met dezelfde hoofpersoon (de Saraceense Samenzwering) gelezen. De Paarse Engel gaat verder waar dat boek stopte. Aangezien ik ze vlak na elkaar heb gelezen, zat alle informatie van de Saraceense Samenzwering nog goed in m’n hoofd. Ik denk dat je de Paarse Engel ook prima kan lezen als je dit niet hebt gedaan, maar het was voor mij wel van meerwaarde.

Je wordt vanaf het begin meegezogen in het verhaal. Al in het tweede hoofdstuk is er volop actie en dat blijft gedurende het hele boek zo.
“Een aantal overlevenden was verstijfd van schrik. Ook bij hen zag hij apathische blikken. Drugs, angst. De aanleiding maakte niet uit. Kijken naar de aanstaande dood werk paralyserend.”

Eric Richmen (pseudoniem voor Eric Bakker) schrijft filmisch. Korte zinnen, duidelijke woorden. Prettig leesbaar. In spannende stukken maakt hij wel wat vaak gebruik van uitroeptekens. Beetje te vaak naar mijn zin; het wordt er voor mij niet spannender van.

Hoofpersoon geheim agent Jim Matteos neemt risico’s. In een wereld van misdaad, drugs, corruptie en wraak beweegt hij zich als een vis in het water.
Leuk dat je als lezer ook een inkijkje krijgt in de gedachten en overwegingen van andere hoofdpersonen. Dat verrijkt het verhaal en maakt nieuwsgierig. Want je krijgt natuurlijk niet alles in één keer te weten.
Zo maakte ook de voorpagina en de titel van het boek mij nieuwsgierig. Gelukkig wordt dat gedurende het verhaal goed uitgelegd.
De acties blijven elkaar snel opvolgen. Ondertussen loopt als een rode draad ook het verleden en de insomnia van Jim door het verhaal, waardoor het eigenlijk twee verhalen in één zijn.
Beide verhalen bereiken hun climax en een duidelijk einde. Inclusief onverwachte plottwist.
Richmen brengt met de Paarse Engel weer een heerlijke actiethriller. Zijn schrijfstijl maakt dat je het verhaal goed voor je ziet, wat heel prettig leest. Wat mij betreft mag er ook een derde deel komen en dus krijgt dit boek vier sterren op Hebban.

Meer recensies van Karin Haan