Spannend verhaal, geen thriller

Karin Swerts 26 april 2021

Ella Verbeek wordt opgepakt door de Nederlandse politie op verdenking van het smokkelen van edelstenen. Haar vader, Benjamin, is ook opgepakt voor hetzelfde delict. Zij zou medeplichtig zijn. Als haar vader overlijd, blijft Ella achter met heel veel vragen. Klopt het waar haar vader van beschuldigd wordt? Ella besluit op onderzoek uit te gaan en gaat naar de woning van haar vader in Jakarta. Hier probeert ze het verleden van haar vader uit te pluizen. Daardoor komt ze in contact met de plaatselijke elite. Zij zijn een groot gevaar voor haar, maar zonder hun hulp denkt ze het raadsel niet op te kunnen lossen.
De zoektocht naar het verleden van haar vader zorgen dat de lezer een beeld krijgt van het leven in een Jappenkamp. Wat heeft haar vader doorstaan, hoe wist hij te overleven. Alles wat Benjamin bereikt heeft in het leven kwam voort uit de gebeurtenissen in het Jappenkamp.
Verder krijgt de lezer een goed beeld van het koloniale verleden en de bezetting van Indonesië door de Japanners. Ook het huidige Indonesië ondervindt hier nog de naweeën van.
Ella stuit op muren die ze niet kan doorbreken. Al haar zekerheden in het leven vallen één voor één weg. Ze staat er alleen voor. Ze weet niet meer wie/wat ze is, wat ze wil en hoe ze hier heelhuids uit moet komen.
Het boek krijgt een onverwachte wending. Tenslotte keert Ella terug naar Nederland en weet ze wat ze wil met haar leven.
Het boek is meer een goed verhaal en geen thriller. Het verhaal is goed geschreven in de ik-vorm en in de tegenwoordige tijd. Het is wel spannend, want je wilt verder lezen, weten waar het toe leidt, weten hoe het afloopt.

Meer recensies van Karin Swerts