Hoe veilig zijn onze gegevens op het internet?

Karin Swerts 29 februari 2020
Dit boek is de eerste thriller geschreven door Jens Vern, of eigenlijk Sander Verheijen, de hoofdredacteur van Hebban.
De proloog vertelt over de ontsnapping via de bunker uit The Keeler Building. Daarmee wordt meteen de toon gezet. Wie ontsnapt er? Waarom moet hij ontsnappen?
Na de proloog zijn we twee jaar verder en maken we eerst kennis met Emily. Zij werkt in Den Haag, heeft een verleden en staat klaar om meteen te vertrekken als dat nodig mocht zijn. Omdat het bedrijf waar ze voor werkt een belangrijke klant binnen gehaald heeft, moet ze mee naar de Expat Bar in Den Haag, om dit feit te vieren. Daar maakt ze een onuitwisbare indruk op Tim, uitbater van de Expat Bar. Maar ook Tim is een man met een verleden.
Vervolgens gaat het verhaal weer 4 jaar terug en lezen we hoe Tim ingelijfd wordt bij The Keeler Company, een bedrijf in Washington, dat ervoor zorgt dat de data van allerlei bedrijven veilig zijn. Hiervoor is Keeler Guard uitgevonden. Ook maken we kennis met Jeff. Hij is erachter gekomen dat er mensen verdwijnen, letterlijk, maar ook figuurlijk. Er is niets meer over hen te vinden.
Jeff weet Tim te overtuigen van het feit dat er mensen verdwijnen en geeft aan dat Tim de enige persoon is die Keerler kan stoppen. Dan begint de spanning op te lopen. Lukt het Tim om Keeler een halt toe te roepen?
Het verhaal is vlot geschreven. Korte hoofdstukken, telkens vanuit andere personen beschreven. Meestal in de ik-vorm. Er wordt een duidelijk beeld geschetst van de gebeurtenissen en de impact die deze gebeurtenissen hebben op diverse personages. Langzaam wordt de spanning opgebouwd met een goed plot als slot.
Het verhaal speelt zich af in Amerika (Washington en Las Vegas), IJsland en Nederland (Den Haag). Zowel de plaatsen als de personages worden heel goed omschreven, zodat je een duidelijk beeld krijgt van de situaties en de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt.
Tim is een jongeman, in het begin wat onnozel en snel te paaien (een mooi appartement, een riant salaris); uiteindelijk groeit hij uit tot iemand die zijn doel wil bereiken en daarvoor heel ver wil gaan. Emily is een jonge vrouw, alleen en bang om relaties aan te gaan.
Het boek zet je aan het denken. De meeste mensen zitten wel op het internet, Facebook, Instagram ed. Maar ook leveren we online informatie aan bedrijven zoals banken. Hoe veilig zijn onze gegevens bij deze bedrijven? Worden ze goed beschermd? Kan er geen misbruik van gemaakt worden? Kan er in werkelijkheid gebeuren, wat hier bij The Keeler Company gebeurt?
Al met al is dit boek een aanrader. Spannend, makkelijk leesbaar, een vleugje romantiek, en het zet je aan het denken.

Meer recensies van Karin Swerts