Josta's DDR-verleden

Karin Swerts 25 november 2023
Het dossier.
Anya Niewierra.
Het dossier is reeds uitgegeven in 2016, maar in 2023 opnieuw uitgegeven. Volgens de uitgever Luitingh- Sijthoff is deze nieuwe editie compleet herzien. Het boek heeft een bedrukt boekblok, dat er heel apart uitziet. Je bent dit niet gewend, maar ook Jackdaw van Daniel Cole had een aparte binding. Nieuwe trend?
Anya Niewierra heeft al een aantal boeken op haar naam staan: Het bloemenmeisje (2020) won in dat jaar ook de Hebban Thrillerprijs; De Camino (2021) won in 2022 de Hebban Thrillerprijs en in 2023 de NS Publieksprijs; Vrij uitzicht (2013), Het dossier (2016, 2023). Daarnaast schreef ze samen met haar dochter Merel Godelieve Ook dat nog (2022).
Het boek vertelt het verhaal van de 46-jarige Josta Bresse-Wolf, een vrouw (sinds één jaar weduwe) die woont in de eenzame heuvels van Zuid Limburg, maar oorspronkelijk uit de DDR komt.
Ze wordt op een morgen wakker en ontdekt dat ze slachtoffer geworden is van een orgaanroof. Haar nier is verwijderd. Ze doet aangifte bij de politie. Daarna is er ook nog een poging tot inbraak die ze weet te verijdelen en wordt er een moordaanslag op haar gepleegd, waarbij haar buurvrouw omkomt. De politie doet onderzoek en ontdekt dat er iets niet klopt met Josta. Josta zou nl. overleden zijn tijdens de val van de Berlijnse muur. Van slachtoffer wordt ze steeds meer verdachte.
Om te bewijzen dat Josta Josta is gaat ze zelf op onderzoek uit in Berlijn.
In opdracht van het DDR-regime maakte Josta deel uit van de Königstein Gruppe, samen met nog vier andere (mannelijke) kunstenaars. Zij schilderden nieuwe schilderijen in de stijl van bekende expressionisten die voor veel geld verkocht werden aan het Westen. Alle werken, (wie ze geschilderd had, wanneer en aan wie ze verkocht werden, de prijs die betaald werd) werden bijgehouden in Het dossier. Josta en haar mede vervalsers werden vlak voor de val van de Muur afgevoerd naar de gevangenis Hohenschönhausen, waar ze gemarteld werden om te achterhalen wie het dossier gestolen had. Haar ondervrager zou heel belangrijk worden en een stempel drukken op de rest van haar leven.
Tijdens de val van de Muur wist Josta te ontsnappen naar het Westen.
Josta gaat dus op zoek naar haar verleden en naar het dossier, want daar verwacht ze de antwoorden in te vinden die geleidt hebben tot wat er van haar geworden is. Ze krijgt hierbij hulp van een journalist en een ex-Stasi echtpaar.
Naast het verhaal van Josta wordt er ook door iemand anders (in de ik-vorm) een verhaal verteld. Deze tekst is schuingedrukt en vormt een goede aanvulling. Uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op zijn plek.
Het is een spannend boek waarbij we tevens een kijkje krijgen in het DDR-verleden en wat dit regime voor ellende aangericht heeft in het leven van vele mensen. Maar ook hoe het regime mensen gevormd heeft waardoor ze hun leven lang achterom blijven kijken.
Daarnaast heeft Anya ook haar passie voor het schilderen in dit boek op een hele mooie manier verwerkt.

Meer recensies van Karin Swerts