De Upgrade

Karine De Gendt 15 november 2021
2045: in laboratoria is het mogelijk om genetische wijzigingen door te voeren zodat er minder erfelijke ziekten kunnen voorkomen… maar wat als deze kennis ook gebruikt wordt om erfelijke kenmerken te wijzingen of zelfs een gepersonaliseerd virus te maken? Romy Bell leidt een Internationale Federatie die zich bezig houdt met het ethische aspect van wetenschappelijk onderzoek. Waar trek je de grens? Tot Romy van zeer dichtbij betrokken raakt bij een moord. Kan Romy een virusaanval voorkomen of is er geen ontsnappen aan?

Steven Van Belleghem toont een toekomstbeeld met doorgedreven DNA-specialisatie en gepersonaliseerde IT-toepassingen. Hij kan me als lezer echter niet betrekken in het verhaal: het verhaal blijft oppervlakkig, te weinig details om je helemaal ondergedompeld te voelen in het verhaal. Het boek is een aaneenschakeling van gebeurtenissen maar je hebt te weinig details om je er een beeld bij te vormen. Zo blijf je als lezer wat afstandelijk van het verhaal. Hedendaagse zaken vermengen zich met futuristische gegevens.

De cover spreekt aan maar het lettertype vond ik bij aanvang te groot. Ik vond het jammer als lezer dat een boek gedrukt is in een groot lettertype, dit komt voor me over als bladvulling. Maar daar het boek geen connectie kon maken met me als lezer was het alvast goed dat je snel enkele bladzijden verder bent door het grote lettertype.

Ik ga opzoek naar andere thrillers met thema’s in de toekomst, heden of verleden en voorlopig laat ik de boeken van Romy Bell even liggen.

Meer recensies van Karine De Gendt