Delicate zaak voor Thomas Berg

Kelly 02 mei 2024
Op het bouwterrein van een prestigieus project wordt een zwaargewonde Poolse arbeider gevonden. Korte tijd later overlijdt deze in het ziekenhuis. Het team van Berg vermoedt dat de dood van deze man te maken heeft met de loods op het terrein. In die loods worden dure oldtimers gestockeerd. Berg ontdekt dat de de broer van zijn vriendin Freya de eigenaar is van de loods.
Kort daarna valt een tweede, dodelijk slachtoffer. Gezien zijn relatie met Freya Bonen moet Berg de tweede zaak doorgeven aan zijn inspecteur Lou. Kan Berg de nodige afstand houden? Zijn de twee zaken aan elkaar gelinkt? Kent deze zaak een gelukkig einde tussen Berg en Freya Bonen?

'De prijs van de twijfel' is ondertussen het twintigste boek uit de reeks met Thomas Berg. Je kan dit boek zeker lezen zonder de voorgeschiedenis te kennen. Jo Claes zorgt ervoor dat we als lezer voldoende achtergrondkennis hebben van de personages. Ook in dit boek krijgen zowel de hoofdpersonages als de bijfiguren een voldoende gelaagdheid. Op het einde van het boek heb je hen leren kennen, hoe ze denken, hoe ze op bepaalde gebeurtenissen reageren,...

De cover beeld ,net zoals de vorige boeken, een standbeeld uit het Leuvense uit. In de loop van het boek wordt je als lezer verwend met historische informatie over dit bepaald beeld. Je waant je zo op de Leuvense Grote markt of op andere historische plaatsen. Voor mij als lezer is dit een enorme meerwaarde om gevoel te krijgen over de plaatsen in het boek.

De schrijfstijl van Jo Claes is heel gemoedelijk. Het is als het ware een warm bad waarin je je onderdompelt.
Ondanks de soms gruwelijke zaken waar Berg en zijn team te maken heeft.
Voor de eerste keer krijgen we ook het verhaal te lezen vanuit het standpunt van Lou. Doordat Thomas zijn taken, wat betreft de tweede moord, moet doorgeven krijgen we een parallel verhaal. We lezen hoe Thomas bepaalde dingen ervaart, om dan Lou haar versie te lezen. Dit wordt wel heel subtiel aangebracht en vloeit mooi in elkaar over. Wat mij betreft mogen de volgende boeken ook zulke elementen bevatten. Het geeft het boek een extra dimensie.

Ik heb ondertussen alle boeken van Jo Claes gelezen en ik kijk alvast uit naar het 21ste boek rond Thomas Berg!

Meer recensies van Kelly