Sisi, anders bekeken

Kelly 12 februari 2024
Vergeet even de liefelijke Sisi. Niet denken aan Sisi, gespeeld door Romy Schneider. Ok, gelukt?

In de roman van Karen Duve maken we kennis met een andere Sisi. Een Keizerin die weinig gelijkenis toont met de gelijknamige films. We leren in dit boek een keizerin kennen die manipulatief, egocentrisch, humeurig en wispelturig is. Het enige dat overeind blijft is de Sisi als groot dierenliefhebber. Ook de onzekere kant van de keizerin schemert tussen de lijnen door.

Het verhaal:
Om te ontsnappen aan het hof en de vele verplichtingen trekt Sisi met haar gevolg naar Engeland en Hongarije. Niet om diplomatieke relaties te versterken maar om paard te rijden. Sisi is naast dierenliefhebber, vooral een gegadigde ruiter. Geen sloot is te smal, geen hindernis te hoog.
We maken in de verhaal kennis met haar nichtje, Marie Louise Wallersee. Sisi neemt haar onder haar hoede. Marie Louise is in de ban van haar keizerlijke tante. Ze vergezelt haar om haar talrijke tochten. Tot ook Marie Louise aandacht krijgt van het mannelijk gezelschap. Deze aandacht kan Sisi maar moeilijk aanvaarden, dus gaat ze op zoek naar een echtgenoot voor haar nichtje. Maar is dit ook wel een gepaste echtgenoot? Of eerder een spelletje van de Keizerin om de aandacht terug naar haar te leiden?

Besluit:
Karen Duve leert ons een andere keizerin kennen. Ze doet dit wel gedocumenteerd. Het boek is met aandacht, humor en vlot geschreven. We leren meer over het hof, over Frans Jozef en over haar dagelijks leven. Karen Duve geeft ook de tijdsgeest weer. Ze schrijft met een duidelijke kennis van zaken.
Een aanrader voor elke Sisi-liefhebber!

Meer recensies van Kelly