HEEL APART EN GRUWELIJK VERHAAL

kessel45 23 augustus 2020
IK mocht dit boek lezen voor de leesclub. Geschreven door David Diop die zelf in Senegal is opgegroeid, waar het verhaal zich afspeelt. Het is genomineerd voor de Europese literatuurprijs..
Meer dan een broer is een héél apart oorlogsverhaal. Het boek begint met gruwelijkheden
en eindigt met gruwelijkheden en ja daar tussenin ook veel.
Twee Senegalese vrienden, waar het gehele verhaal om draait, waarbij de verhouding méér dan een broer is, gaan naar de loopgraven tijdens de eerste Wereldoorlog..
Wat daar allemaal afspeelt en gebeurt is hierboven al uitgebreid
omschreven, daarom wil ik mijn ervaring met dit boek hierbij geven.
Het was n beetje moeilijk om erin te komen. Maar wél spannend om te lezen hoe de gruwelijkheden zich afspeelden. Kun je zóveel houden van iemand die meer dan een broer voor je is, dat je hem wilt doden
zodat hij niet meer hoeft te lijden? Ja dus. Afrikaanse soldaten die worden gebruikt worden voor de machinerie van de oorlog. Het is een klein boek maar met een inhoud die vele grotere boeken overtreft.
Ook de cover is prachtig om te zien. Een échte hele mooie donkere man met ogen die spreken
boekdelen.
Ik vond het spannend om dit boek te mogen lezen en raad het iedereen aan die van gruwelijkheden
houd en eens een ander verhaal wil lezen dan normaal het geval is.
Het is voor mij zéker 4 sterren waard.

Meer recensies van kessel45