Een verhaal dat goed in elkaar zit!

KimCoenen85 06 december 2022
De cover van dit veelbelovende boek weet gelijk mijn aandacht te trekken. Het is spannend en uitnodigend. Het geeft direct een sfeer weer wat je van het boek kan verwachten, een standbeeld van Maria Magdalena met op de achtergrond vaag oude geschriften. Daarnaast is de subtitel "Een eeuwenoud manuscript duikt op. Wie het leest, sterft.. " erg prikkelend waardoor ik een erg spannende thriller verwacht. Ik heb al eerder het Isisgeheim van Jeroen Windmeijer als luisterboek beluisterd en dat boek was echt een aanrader, vandaar dat ik ook nu hoge verwachtingen heb. Ik hoop op een spannend verhaal met veel (kunst)historische kennis.

In een van de oudste bibliotheken in Italië, Marciana, vind bibliothecaris Marco Visconti een eeuwenoud en goed bewaard manuscript. Het manuscript gaat over Maria Magdalena, de vrouw die al tweeduizend jaar tot de verbeelding spreekt. Het is geschreven door Simon, een broer van Jezus. Al snel blijkt dat het manuscript bij verschillende partijen met verschillende doeleinden gewild is. De een wil de waarheid aan het licht brengen, de ander wil voor eeuwig zwijgen. Het wordt een strijd van leven en dood. Drie vrouwen, Sofia, Susanna en Veronica, worden ongewild betrokken in de strijd om het manuscript. Zal de waarheid onthuld worden?

Het verhaal begint met een proloog dat direct nieuwsgierigheid en spanning bij mij op wist te roepen. Wat zal er gebeurt zijn? Wat is het verhaal hierachter?

Het verhaal is geschreven vanuit drie vrouwelijke hoofdpersonages, die per hoofdstuk wisselen. De drie vrouwen zijn heel eigen, onderscheidend en goed uitgediept. Hierdoor kan je als lezer goed in de verschillende vrouwen en hun belevingen meegaan en begrijp je hun denk- en handelwijze. Ook de keuze voor drie vrouwelijke hoofdpersonages bij dit verhaal zorgt voor een versterking in de verhaallijn. De andere personages die in het verhaal deelnemen zijn ook sterk neergezet.

Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg hebben een hele vlotte en filmische schrijfstijl. Dit past enorm goed bij het verhaal met de grote hoeveelheid (kunst)historische kennis, want het verhaal komt goed tot leven. De verhaallijn heeft een goede opbouw. Doordat er steeds stukjes informatie worden ontsluierd blijf je als lezer geboeid om te weten hoe de vork in de steel zit. Wel had ik op iets meer thriller/spanning/sensatie gehoopt, maar toch wist het verhaal mij enorm te boeien en heb ik het in twee dagen uitgelezen. Het verhaal zat technisch met alle details enorm goed in elkaar en het plot wist me dan ook positief te verrassen. De (kunst)historische kennis die in het verhaal verweven zit, past perfect in het verhaal en wordt geen zware kost.

Ik heb echt van het begin tot het einde genoten van dit boeiende en originele verhaal. Voor alle liefhebbers van o.a. Dan Brown is dit boek zeker een aanrader om te gaan lezen. Het had niet zoveel thriller/spanning als ik verwacht/gehoopt had, maar het verhaal zat enorm goed in elkaar en weet je als lezer nieuwsgierig te houden waardoor je het boek moeilijk weg kan leggen.

Meer recensies van KimCoenen85