Een spannende pageturner!

KimCoenen85 23 april 2024
Na het lezen van Het hoge noorden, wilde ik meer ontdekken van deze schrijver. Ik ben dan ook dolblij dat nu de tweede thriller van Ulf Kvensler bij Uitgeverij Boekerij verschijnt. Ik heb erg hoge verwachtingen van deze nieuwe thriller. De thriller geeft qua gevoel hetzelfde gevoel als de cover van zijn vorige boek en ook ditmaal is een foto van een onheilspellend natuurgebied met een persoon te zien. De ondertitel "Een hereniging tussen vader en zoon eindigt in een psychologisch spel op leven en dood" weet mijn nieuwsgierigheid naar het verhaal te vergroten.

Isak heeft een onrustige droom over zijn jeugd in Småland. Hij droomt over zwarte vogels, het meer en de ogen van zijn zusje Klara. Zij is samen met zijn moeder omgekomen bij de brand van zijn ouderlijke huis. Sinds deze brand heeft Isak zijn vader Frederik niet meer gezien. Zijn vader is inmiddels doorgebroken als bekend kunstenaar. Nu belt zijn vader. Hij klinkt dringend en vraagt of Isak langs wil komen. Iask twijfelt, maar als hij hoort dat zijn vader stervende is en hem een grote som geld aanbiedt, zwicht hij toch. Wanneer Isak op Gotland aankomt, verschijnen er al snel scheuren in de façade die Frederik hoog houdt. Het huis staat vol houten godenbeelden, wat heeft dit te betekenen? De hereniging van vader en zoon verandert langzaam in een psychologisch spel waarin de grens tussen realiteit en een nachtmerrie steeds dunner wordt. Het wordt een spel van leven en dood.

Het verhaal begint met de heftige en intrigerende droom van Isak, waardoor Ulf Kvensler me direct op scherp zet en nieuwsgierig maakt naar de rest van het verhaal. Het verhaal is opgedeeld in drie delen, die duidelijk van elkaar gescheiden worden. Deel één gaat over Isak voor de tijd dat hij naar zijn vader in Gotland gaat. Deel twee is het stuk bij zijn vader en deel drie is het verhaal daarna.

Ulf Kvensler begint het verhaal door een goede basis te leggen van de huidige situatie en het personage Isak. Al snel weet het personage me te fascineren. Hij is een gevoelige en pure man, die erg voorzichtig is in het tonen van zijn kwetsbaarheid. Daarbij is zijn opa dan ook zijn rots in de branding, die er voor hem is en klaar staat. Dit is een warm en liefdevol personage en al snel zit opa dan ook helemaal in mijn hart. Zijn vriendin Birgit, is daarentegen een personage waarbij ik direct vanaf het begin mijn twijfels heb. Ook zijn vader Frederik is een man die bij mij alarmbellen af laat gaan. Dit zorgt voor een spannende en intrigerende mix van personages.

De verhaallijn kent een sterke opbouw en is origineel, spannend en meeslepend. Het is echt een thriller die je pakt en die je niet meer loslaat voordat hij uit is. Ik heb deze thriller dan ook in één avond uitgelezen. Ulf Kvensler voelt perfect aan wanneer hij de verhaallijn moet versnellen of vertragen of wanneer hij dingen in het ongewisse laat of juist in het detail moet treden. Je wordt daarbij lange tijd op het verkeerde been gezet en er volgen verrassende en goede twisten in de verhaallijn. Zeker tegen het einde, volgen er een aantal gebeurtenissen die ik niet aan zag komen. Het verhaal wordt daarbij geweldig en goed afgesloten.

IJzige val is een geweldige pageturner. Het is vlot en filmisch geschreven. Met een sterke proloog weet Ulf Kvensler je het verhaal in te zuigen. Het verhaal kent intrigerende en goed neergezette personages, daarbij heeft het verhaal een sterke en goed doordachte verhaallijn met verrassende wendingen en een sterk en goed plot. Ofwel, als je van Scandi thrillers houdt, MOET je deze pageturner echt gaan lezen.

Meer recensies van KimCoenen85