Interessant, origineel en sterk kort verhaal, nu wachten op deel 2

KimCoenen85 05 juli 2023
Inmiddels heb ik met veel plezier bijna alle boeken van Jeroen Windmeijer gelezen en geluisterd. Met het verschijnen van zijn nieuwe kortverhaal kon hij natuurlijk niet achter blijven. Van Uitgeverij HarperCollins kreeg ik de kans het boek te lezen en te recenseren. Op de cover is een bekend schilderij van Vermeer te zien. Met de ondertitel "Een van de beroemdste schilderijen ter wereld verdwijnt..." weet Jeroen mijn interesse in het verhaal te wekken. Hopelijk komt in het kortverhaal ook de kracht en kennis van Jeroen tevoorschijn. Ik heb goede verwachtingen.

Het eerste deel van de trilogie over Delft. Folkert, een suppoost, wordt op een ochtend zwaargewond in het Museum Valse Kunst aangetroffen. In het museum is het schilderij Christus en de overspelige vrouw verdwenen. Het is een van de beroemdste vervalsingen ter wereld en is geschilderd door Han van Meegeren, die meer van Vermeers schilderijen in de loop der jaren wist te vervalsen. Waarom is het met zoveel geweld ontvreemd, terwijl het om een vervalsing gaat? Om de waarheid te weten te komen, duiken we terug in de duistere vaderlandse geschiedenis. Waar ligt de grens tussen echt en vals?

Het verhaal kent een spannend begin waarbij een zwaargewonde Folkert wordt aangetroffen. Hiermee weet Jeroen Windmeijer je direct mee zijn verhaal in te trekken.

Het verhaal switcht in tijd, tussen het heden en 1945 die met ieder hoofdstuk duidelijk wordt weergegeven. Door deze opbouw krijgt het verhaal een spanning en krijg je als lezer steeds meer puzzelstukjes die je met elkaar kan verbinden. Jeroen Windmeijer heeft een vlotte en levendige en unieke schrijfstijl, die enorm prettig leest en je gemakkelijk in de verhaallijn die sterk, leuk en origineel is mee kan gaan. Het verhaal kent leuke wendingen en zeker door de switch tussen heden en verleden houdt Jeroen Windmeijer het tot het plot toe spannend.
Het verhaal is geschreven vanuit een vertelperspectief, waarbij we in het heden meekijken naar de gebeurtenissen van museumdirecteur Renske Manting en in het verleden naar de gebeurtenissen van schilder Han van Meegeren. Hierdoor krijgt het verhaal ook iets dynamisch. Jeroen Windmeijer weet de spanning naar het plot toe goed op te bouwen en bij het plot valt alles perfect samen.

Als leuke extra's bevat het boek ook de eerste drie hoofdstukken van het tweede kort verhaal van de trilogie van Delft. De schaduw van Vermeer die het najaar gaat verschijnen en een leuk interview met Jeroen Windmeijer rondom zijn trilogie.

De vermiste Vermeer, is een super leuk, interessant en origineel kort verhaal. Door de unieke en eigen schrijfstijl van Jeroen Windmeijer is het echt een typisch Jeroen Windmeijer verhaal gebleven. Het verhaal zit, zoals al zijn verhalen, goed in elkaar. Het verhaal heeft een sterke opbouw en weer je tot het plot in spanning te houden. Ik heb genoten en ik kan niet wachten om deel twee van de trilogie te gaan ontdekken.

Meer recensies van KimCoenen85