Mentale ondergang

KlaasvdL 18 maart 2023
Knappe debuutroman waar Buwalda laat zien dat hij naast columns ook prima in staat is om een ruim 500 pagina's tellend verhaal te schrijven. Gedegen Nederlandse met een rijke woordkeuze die regelmatig voor hardop gegrinnik bij ondergetekende zorgde en daarnaast ook nog eens vlot weg leest. Het kundige schrijversvakmanschap stelt de auteur in staat om een relatief eenvoudig verhaal op een geraffineerde wijze te vertellen. Moeiteloos wordt er gewisseld tussen heden en verleden waarin je als lezer wordt meegesleurd door tal van gedachten en herinneringen verteld vanuit 3 verschillende karakters. Echter was ik zelden in de war wat ik nu precies aan het lezen was. Het feit dat Buwalda ruim van tevoren al verklapt dat karakter X al achter gebeurtenis Y komt, maar het boek alsnog heel spannend is omdat je nog niet weet hoe desbetreffende karakter achter die gebeurtenis komt is eveneens erg mooi gedaan. Hiermee wordt voorkomen dat het boek heel sterk gaat toewerken naar bepaalde schokkende plot onthullingen of twists die dan wel verrassend genoeg moeten zijn.

Tot nu toe alleen maar lof , maar waarom dan geen vijf sterren? Ten eerst vond ik het slot wat tegenvallen, maar dat kan ook komen doordat het begin en de eerste helft van het boek zo goed zijn dat het lastig te overtreffen valt. Wel vond ik de kwaliteit m.b.t. de uitwerkingen van de drie verschillende karakters nog al wisselend. De hoofdstukken beschreven vanuit Siem zijn allemaal heel goed en boeiend, die van Aaron zijn iets minder dan van Siem doch immer goed, het hele verhaal over Joni in Amerika vond ik zelf wat saai, daar verslapte de aandacht wat en voegde het weinig toch aan het hoofdverhaal. Nu kun je er over twisten of er wel een hoofdverhaal is, maar naar mijn mening draait de roman om Siem en hoe de andere karakters hier in passen alsook een rol spelen. Bovendien is het verhaal tussen Aaron en Joni niet volledig uitgewerkt, aan het einde zijn er wat open eindjes en bleef ik nog met vragen zitten. Dit alles mag de pret echter niet al te veel drukken gezien het gewoon een heel vermakelijk boek is om te lezen dankzij de vlotte schrijfstijl en het slim opgezette plot.

Meer recensies van KlaasvdL