Opgroeien richting naderende oorlog

KlaasvdL 29 april 2023
Fijn geschreven roman over drie kinderen die opgroeien in het interbellum om gedurende hun jongvolwassen leven elk op hun eigen wijze een rol te vervullen in de tweede wereldoorlog. Langzaam maar zeker wordt het Engeland opgebouwd waarin de kinderen opgroeien. Hierbij komen de relaties met diverse volwassenen in hun omgeving aan bod alsook de broer en zus verhoudingen. Deze trage en uitgebreide opbouw zorgde er bij mij voor dat ik een sterk band kreeg met de hoofdpersonages. De manier waarop ze met elkaar omgaan is overtuigend uitgewerkt. Als er uiteindelijk een walvis aanspoelt besluiten ze hiervan een theater te bouwen waarin ze hun eigen versie van bekende werken opvoeren. Het laat het perfect de ongekende hoeveelheid fantasie zien die kinderen vaak hebben. Bovendien vormt dit theater een soortement van rode draad door het boek die constant weer terug komt. Ook geeft de eerste helft perfect de sfeer en tijdsbeeld weer van een adellijke familie tussen twee wereldoorlogen in.

Als uiteindelijk de tweede wereldoorlog aanbreekt verloopt het boek wat vlotter en is het daarnaast ook een stuk spannender. Het laat sterk zien hoe de verhoudingen tussen mensen verschuiven door de impact van de oorlog. Thematisch gezien komt het verschil tussen man en vrouw gedurende de oorlog aan bod wat met name bepaald wordt door traditionele rolpatronen en hoe dit voor bepaalde karakters schuurt met hun verlangens. Gelijktijdig is het vanaf de oorlog voor mij iets te vluchtig geschreven. Je springt van gebeurtenis naar gebeurtenis door de tijd heen wat er bij mij voor zorgde dat ik mijzelf wat distantieerde van de karakters. Het is nergens saai om te lezen, maar de sterke emotionele band die ik in de eerste helft had ontbrak. Desalniettemin een prima roman, de karakters worden goed neergezet, het startpunt vanuit het interbellum is vrij uniek, het leest lekker weg en bevat daarnaast voor de liefhebber referenties naar theater, literatuur en kunst in het algemeen.

Meer recensies van KlaasvdL