tien boeken in één

20 augustus 2020
“Het gaat erom de kracht van de maan in je leven te passen, waardoor je de mogelijkheid hebt om dichter bij je gevoel, intuïtie, en onderbewuste processen te komen. Het helpt je om je bewust te worden van de cyclus in de natuur en die bij jezelf te laten aansluiten.” Aldus Petra Stam, de schrijfster. Haar achtergrond als tarotdeskundige, homeopaat, en astrologe zijn allemaal terug te vinden in dit boek, de liefde voor fotografie is terug te zien in de prachtige foto’s die ze zelf heeft gemaakt en bewerkt. Ik kan me voorstellen dat Petra Stam heeft gekozen om samen met Marja de Zeeuw het boek te schrijven, gezien de hoeveelheid informatie die ze bij elkaar hebben gehaald. Marja de Zeeuw heeft met haar kennis over geneeskrachtige werking van van kruiden en bomen een fijne aanvulling meegegeven in het boek.

Eigenlijk is het niet één boek, het zijn minstens tien boeken in één. Dertien manen worden er beschreven, met de betekenis van die maand, de kosmische maan, praktische tips voor zelfreflectie die passend zijn bij die maan. Bijbehorende boom wordt beschreven, een passend sprookje wordt geduid. Je krijgt theerecepten, tarotkaarten die beschreven worden met een bijbehorende suggestie voor een legging. Heel veel achtergrondinformatie en stukjes geschiedenis.
Het is een waar naslagwerk wat je gedurende de maan kan doornemen. Het boek bevat zoveel informatie en toch leest het makkelijk weg. Het heeft niets zweverigs, je hoeft geen dansjes in een kring te maken, gewoon lekker down to earth en praktisch. Eigenlijk is het een soort reis met jezelf gedurende het jaar. Het is met heel veel liefde geschreven, en die liefde is ook echt overgebracht op mij. Ik kijk nu met hele andere ogen naar de maancyclus.

Meer recensies van