Pareltje voor in de boekenkast

01 september 2020
Kruidenwijsheid, Marjanne Huising

“Huppelen is je hemelse intuïtie openzetten”
Dit is echt de mooiste zin die ik afgelopen weken heb gelezen. Het hoort bij de beschrijving van de toverhazelaar. Even verder staat er “Als ik huppel kom ik los van de materie en laad ik mijn energie op” Het resoneert enorm bij me.
Ergens blijf ik het wat dubbel vinden, hoe kan een plant bij mij horen? De plant is een op zichzelf staand iets net als ik. Toch is de beschrijving van de Toverhazelaar bijna woordelijk zoals ik in het leven sta, mijn dingen doe en niet doe. Het is echt wonderlijk.

Marjanne Huising heeft meer dan vijftig kruiden beschreven die gewoon om je heen groeien. Niet gewoon beschreven maar zich verbonden met de plant om in te voelen wat ze te vertellen hebben. Iedere plant heeft ook zijn eigen geneeskracht, karakter. Bij iedere plant heeft Marjanne praktische tips die ook toepasbaar zijn als je je niet verbonden voelt met de plant. Er staan heerlijke recepten in. Er worden verbanden gelegd met sprookjes waarin de betreffende plant een verborgen rol in speelt. Het “let op!” onderdeel is ook benoemd, want planten hebben soms ook een negatief kantje.
Je voelt de liefde voor de natuur terug in het boek. Heerlijk om te lezen, maar ook als je een specifieke vraag hebt in jezelf kun je het boek openslaan en dat lezen waar je oog op valt. Het zal je verbazen hoe vaak je dan een antwoord leest op je vraag.

Het is duidelijk dat Marjanne haar vak als kruidenvakvrouw goed verstaat. Wat mij betreft een pareltje in de boekenkast.

Helene Korver

Meer recensies van