Oneindig evolueren

Krista Feije 10 september 2020
We mogen met de Noorse illustratrice Kaia Dahle Nyhus mee op ontdekkingsreis door de evolutie op onze aarde. We treffen op de eerste bladzijdes wonderschone teksten, een aantrekkelijke pagina-indeling en een aansprekend lettertype aan. De tekst is zo fraai dat het erom vraagt om meermaals gelezen te worden. Al bladerend krijgen de ongecompliceerde oervormen van de eerste dieren op aarde steeds meer details, maar de illustraties worden nergens in het boek complex en zullen kinderen zeker aanspreken.

Op meerdere momenten in onze onmetelijke geschiedenis formuleert Nyhus de zin: ‘Nu is de wereld klaar, zeiden we.’ Deze constatering verschaft de lezer tijd om te filosoferen of het op dat moment genoeg was voor de wereld. Maar… ‘de wereld was niet klaar.’

We zien de realistische weergave van ‘survival of the fittest’ in de tijd dat we nog van de vloer aten. We zijn getuigen van het ontstaan van menselijke gedrag met dominantie, agressie en jaloezie. Maar ook diversiteit, intelligentie, vindingrijkheid en het begin van de woordelijke communicatie tussen mensen. Er kwamen jagers en er was vuur. Volkeren migreerden, het wiel werd uitgevonden en men creëerde hebzucht. Dieren werden gedomesticeerd, er kwamen beroepen en hygiëne. Maar de wereld was nog niet klaar.

Hoe groter de welvaart op aarde, hoe mistroostiger het prentenboek wordt.
En we blijven veranderen.
Want de wereld roept!
En de wereld zegt Ja!

Dit kunstzinnige en realistische prentenboek uit de boekenkast van uitgeverij Samsara is een aanrader voor jeugd (vanaf 6 jaar).
Het is tevens een rappel voor volwassenen, want wij zijn toch allerminst klaar met deze wereld?

Meer recensies van Krista Feije