Een boek dat je inzicht geeft

Laura Jongkind 25 november 2019
Voor mij bleven de Syrische vluchtelingen altijd op afstand. Ik wist dat er vele mensen op kleine bootjes aankwamen via de Middelandse Zee en zij doortrokken binnen Europa voor een veilig onderkomen.
Door dit boek ben ik meer gaan beseffen hoe ontzettend ingewikkeld de reis is en hoeveel gevaren er zijn tijdens het vluchten. Hoe moeilijk het is om vol te houden als angst en verdriet je kapot maken en je nog geen rustige plek hebt gevonden waar je je kan settelen.

Dit boek over de bijenhouder van Aleppo die vlucht van Syriƫ naar Groot-Brittaniƫ geeft inzicht in het verhaal van een Syrische vluchteling. De schrijfster heeft de verschillende personages en hun verhalen mooi samengebonden tot een verhaal dat je aan het denken zet. Ze heeft de perspectieven goed afgewisseld tussen heden(wachten op asiel) en verleden(de reis). De bijenhouder vlucht samen met zijn blinde vrouw en heeft tijdens zijn reis last van PTSS. Hij kan zijn dromen niet scheiden van de realiteit. Ondanks hun problemen bereiken ze door hun doorzettingsvermogen Engeland en ziet de bijenhouder zijn broer na lange tijd onrust weer terug.

Meer recensies van Laura Jongkind