(On)werkelijkheid

Laura Jongkind 21 april 2021
Moeite met het bewust worden na een hersenbloeding. Haar moeder overlijd tijdens haar ziekenhuisopname en ze krijgt er niks van mee omdat haar geheugen het niet op slaat. Als ze wakker wordt komt ze erachter dat haar moeder overleden is en soms lijkt het te spoken. Kaarten met het handschrift van haar overleden moeder, het zien van een dood dier, meubels die plots anders staan en het volgende moment weer op de juiste plek staan. Het is onduidelijk of dit komt door haar geheugenproblemen die ze heeft opgelopen door haar hersenbloeding of dat haar omgeving enorm veranderd is.

In dit boek wordt je meegenomen in het verhaal van Franka. Niet alleen krijgt zij weer haar geheugen terug en probeert ze alle rare zaken aan elkaar te knopen tot de waarheid op tafel ligt. En dat zorgt ervoor dat niet iedereen haar gelooft en het verwijt aan haar hersenbloeding.
Het boek is goed geschreven en erg origineel. Ik heb niet eerder boeken gelezen waarvan de omgeving enorm veranderde terwijl iemand herstellende was van een ziekte. Dat maakt het boek goed.
Echter was het ziekn zijn ook een zwak punt van het boek, omdat het weinig ging om het herstel en de hoofdpersoon ziek bleef en de hoofdpersoon als onbetrouwbaar overkomt voor jou als lezer. Het houd je in onzekerheid, maar ik had graag de hoofdpersoon nog even als hersteld van ziekte meegemaakt.

Al met al ben ik wel positief over het boek en is dit een heerlijke thriller als je even niet teveel wilt nadenken.

Meer recensies van Laura Jongkind