Laagdrempelig boek over een zwaar onderwerp

Laura Oosterdijk 28 november 2023
Ik heb meegedaan met de leesclub van “Je gaat toch geen gekke dingen doen”. Het boek heeft een ondertitel “Handboek bipolaire stoornis”.
Als je op zoek bent naar een wetenschappelijk boek over een bipolaire stoornis, laat dit boek dan linksliggen. Wil je meer weten hoe je in het dagelijks leven met iemand met een bipolaire stoornis kunt omgaan en je meer in wilt kunnen leven hoe zo iemand het leven ervaart, dan raad ik je zeker aan dit boek te lezen. Voor veel mensen is het niet te begrijpen hoe iemand met psychische problemen het leven ervaart. Er wordt te gemakkelijk gezegd dat men zich niet aan moet stellen en gewoon door moet gaan. Zo werkt het dus niet.
Met dit luchtig geschreven verslag van een aantal maanden uit het leven van de hoofdpersoon Francis, die bipolair is, kun je je misschien beter inleven. Tussen de dagboekfragmenten vind je waardevolle, alledaagse tips, voor iedereen toe te passen. Je leert wat een noodplan is en hoe je daarmee om moet gaan. Kortom er staan waardevolle tips in, zonder dat dit een (zelf)hulpboek te noemen is. Het leest vlot en is niet dik. Ik vind het een goed boek, zeker een aanrader voor iedereen die met een bipolaire stoornis te maken krijgt. Misschien voor jezelf in verband met herkenbaarheid of anders omdat je iemand kent met een bipolaire stoornis.
Ik geef dit boek 5 sterren.

Meer recensies van Laura Oosterdijk